Kontaktperson
Mikael Söderman
Senior Forskare
Kontakta MikaelCovid-19 pandemin förändrade resandet i kollektivtrafiken och mer flexibla biljetter blev aktuella. Detta projekt undersökte vilka typer av s.k. flexbiljetter som erbjöds av kollektivtrafiken i Sverige, vilka drivkrafter som låg bakom och vilka krav som resenärerna ställde.
Pandemin ledde till förändrade resvanor och en kraftig minskning av resandet, bland annat genom hemarbete och användning av andra färdmedel än kollektivtrafik. Många människor kunde eller fick inte heller resa som de brukade. Flexbiljetter introducerades för att möta de nya resvanorna, men dessa biljettyper var inte specifikt anpassade för pandemin.
Flexbiljetter upplevdes inte alltid som flexibla av resenärer eftersom de förutsatte att man reste så många dagar som biljetten gällde för under den bestämda perioden. Om man reste färre gånger kunde det bli dyrare än både månadskort och enkelbiljetter. Tidsbegränsningen på flexbiljetter, till exempel 30 dagar, upplevdes ofta som “oflexibel”. I stället upplevdes ibland vanliga månadsbiljetter och enkelbiljetter som mer flexibla än flexbiljetter eftersom det var enkelt att hålla reda på deras villkor, giltighet och varaktighet. För resenärerna handlade flexibilitet just om enkelhet och bekvämlighet. Bland de krav som resenärerna ställde på nya biljettsystem var att de skulle optimera bästa biljettprisalternativ för resor på både kort (dagsresor) och längre sikt (månad etc.)
Flex4Flex, Presentation K2 4 maj 2022.pdf (pdf, 799.09 kB)
Flex4Flex
Avslutat
Koordinator
6 mån
500 000 SEK