Kontaktperson
Lars-Henrik Björnsson
Forskare
Kontakta Lars-HenrikSveriges växande elbilsflotta, som till stor del ägs av villahushåll, har potential att bidra till att stabilisera elnätet genom frekvensreglering. I projektet undersöker vi villahushålls drivkrafter och förutsättningar att delta i frekvensreglering genom Vehicle-to-Grid (V2G) och beräknar sedan hur stor potentialen är samt dess ekonomiska värde.
Redan idag används elbilar för att stabilisera elnätet, främst genom att variera laddeffekten, men genom att möjliggöra återmatning av ström tillbaka till elnätet, så kallad Vehicle-to-Grid (V2G), öppnas fler möjligheter att balansera elnätet. Men potentialen för frekvensreglering från villahushållens elbilar är beroende av att ägarna accepterar att batterierna används för frekvensreglering och är villiga att koppla in laddarna, samtidigt som det krävs stöd för V2G för en betydande del av bilarna och deras laddinfrastruktur.
För att kunna integrera användarnas villighet och möjlighet att bidra till V2G i utvärdering av potentialen för frekvensreglering krävs ett tvärvetenskapligt angreppssätt som tar hänsyn till såväl tekniska och ekonomiska aspekter som användarnas förutsättningar, beteenden och drivkrafter. Projektet kommer därför genomföra användarstudier för att undersöka drivkrafter och upplevda förutsättningar för villahushåll att bidra med frekvensreglering genom V2G. Baserat på användarstudierna kvantifierar vi sedan potentialen för elbilar att stödja elnätet med frekvensreglering och det ekonomiska värdet för hushållen beroende på inkopplingsbeteende och laddstrategier. Potentialen och värdet av frekvensreglering sätts sedan i ett större sammanhang för att se hur hushållens elbilar kan bidra till elnätet på lång sikt.
Frekvensreglering med V2G i villahushåll
Pågående
Projektledare, utförare
3 år
Energimyndigheten genom forskningsprogrammet Framtidens elsystem
Lars-Henrik Björnsson Markus Lindahl Hanna Hasselqvist Mahantha Ampavatina Kambagiri Carolina Hiller Jan Ekman Chang Su Maria Edvall