Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu
Person som kopplar i en laddare i en bil

Villahushållens potential att bidra till frekvensreglering genom V2G

Sveriges växande elbilsflotta, som till stor del ägs av villahushåll, har potential att bidra till att stabilisera elnätet genom frekvensreglering. I projektet undersöker vi villahushålls drivkrafter och förutsättningar att delta i frekvensreglering genom Vehicle-to-Grid (V2G) och beräknar sedan hur stor potentialen är samt dess ekonomiska värde.

Sammanfattning

Redan idag används elbilar för att stabilisera elnätet, främst genom att variera laddeffekten, men genom att möjliggöra återmatning av ström tillbaka till elnätet, så kallad Vehicle-to-Grid (V2G), öppnas fler möjligheter att balansera elnätet. Men potentialen för frekvensreglering från villahushållens elbilar är beroende av att ägarna accepterar att batterierna används för frekvensreglering och är villiga att koppla in laddarna, samtidigt som det krävs stöd för V2G för en betydande del av bilarna och deras laddinfrastruktur.

För att kunna integrera användarnas villighet och möjlighet att bidra till V2G i utvärdering av potentialen för frekvensreglering krävs ett tvärvetenskapligt angreppssätt som tar hänsyn till såväl tekniska och ekonomiska aspekter som användarnas förutsättningar, beteenden och drivkrafter. Projektet kommer därför genomföra användarstudier för att undersöka drivkrafter och upplevda förutsättningar för villahushåll att bidra med frekvensreglering genom V2G. Baserat på användarstudierna kvantifierar vi sedan potentialen för elbilar att stödja elnätet med frekvensreglering och det ekonomiska värdet för hushållen beroende på inkopplingsbeteende och laddstrategier. Potentialen och värdet av frekvensreglering sätts sedan i ett större sammanhang för att se hur hushållens elbilar kan bidra till elnätet på lång sikt.

Projektets mål

  • Ökad kunskap om villahushålls drivkrafter till och upplevda förutsättningar att bidra till frekvensreglering genom V2G-teknik i hemmet, i relation till andra tjänster där batteriet skapar nytta för hushållet, lokala elnätet eller energisystemet i stort.
  • Rekommendationer för utveckling av frekvensregleringstjänster och incitament riktade mot villahushåll med elbilsladdning så att tjänsterna kan utformas med hänsyn till hushållens förutsättningar, förväntningar och drivkrafter.
  • Kvantifiering av hur individuella hushålls praktiska möjligheter att genom V2G bidra med effekt och energi till frekvensreglering beror på deras inkopplingsbeteende respektive laddstrategi.
  • Rekommendationer för utveckling av tekniska standarder för V2G för att förbättra möjligheterna för elbilar att leverera frekvensreglering.
  • Ökad kunskap om hur det ekonomiska värdet från frekvensreglering genom V2G för individuella hushåll skiljer sig beroende på inkopplingsbeteende och laddstrategi.
  • Ökad kunskap om hur den sammanlagda potentialen och ekonomiska värdet för en flotta med elbilar att bidra med frekvensreglering genom V2G beror på inkopplingsbeteende, laddstrategi och responstid utanför laddsession.
  • Ökad kunskap om systemeffekter och eventuella konflikter och synergier mellan frekvensreglering och andra tjänster där V2G kan skapa nytta för hushåll, lokala elnät och energisystemet i stort.

Sammanfattning

Projektnamn

Frekvensreglering med V2G i villahushåll

Status

Pågående

RISE roll i projektet

Projektledare, utförare

Projektstart

Varaktighet

3 år

Finansiärer

Energimyndigheten genom forskningsprogrammet Framtidens elsystem

Projektmedlemmar

Kontaktperson

Lars-Henrik Björnsson

Forskare

+46 10 516 69 64

Läs mer om Lars-Henrik

Kontakta Lars-Henrik
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

Markus Lindahl

Kontaktperson

Markus Lindahl

Ingenjör

+46 10 516 55 29

Läs mer om Markus

Kontakta Markus
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.