Kontaktperson
Jay Hennessy
Senior Projektledare
Kontakta JayWin the Future är ett initiativ med fokus på de som leder nästa generations klimatarbete. Fokus är på start-ups med potential, i samarbete med större företag, att bidra till global hållbarhet genom att tillhandahålla lösningar som stödjer en framtid där alla kan leva fantastiska liv på en regenerativ planet samtidigt som vi håller oss under 1,5 °C.
Under de senaste 30 åren har klimatutmaningen framförallt setts som en risk och som ett problem för företag. Fokus har legat på att minska utsläppen i företag och deras värdekedjor. Policyer, verktyg och incitamentsstrukturer har utvecklats utifrån antagandet att det bästa ett företag kan göra är att minska sina egna utsläpp och nå "Net-Zero". Detta bygger på ett ”statiskt problemperspektiv”, ett synsätt där de stora företagen, infrastrukturen och konsumtionsmönstren, antas vara statiska och företagen endast är källor till utsläpp. Därför har innovation till stor del begränsats till förbättringar, ofta inkrementella, i befintliga system. Denna statiska problemperspektiv var relevant från 1997 klimatmöte så Kyotoprotokollet antogs och de rika länderna gick med på att minska sina utsläpp med 5 %. Men sedan 2015 och Parisavtalet, när världen kom överens om att hålla sig under 2 °C med ambitionen att hålla sig under1,5 °C uppvärmning och samtidigt stödja global hållbarhet, räcker det inte med en statiskt problemperspektiv. Det är dags att utöka klimat- och innovationsagendan.
Medan företag måste se till att utsläppen över värdekedjan är förenliga med en utveckling dör vi håller oss under 1,5 °C, är dessa utsläpp bara en sida av myntet, och de mindre viktiga utsläppen ur ett innovationsperspektiv för global hållbarhet. Det är därför nu dags för företag att sluta ta sin nuvarande affärsmodell för given och börja fokusera på vad samhället behöver och hur de kan leverera dessa lösningar på sätt som är globalt hållbara.
Den ursprungliga anledningen till att samhället utvecklade idén om företag med begränsat ansvar var att påskynda innovation inom områden där företag kunde leverera viktiga bidrag till samhället. Eftersom vi nu akut behöver lösningar som kan uppfylla mänskliga behov på hållbara sätt, måste företag använda sin innovationskapacitet som lösningsleverantörer. För att detta ska hända måste innovationsekosystemet flytta fokus från enbart ett statisk problemperspektiv till att även inkludera ett dynamisk lösningsperspektiv där företag går från enbart egna sig åt klimat-risk-innovation till att även anamma klimat-lösnings-innovation.
Behovet av företag som lösningsleverantörer blir ännu viktigare när vi flyttar fokus till det som i slutändan behövs, det vill säga inte bara lösningar för att hålla sig under 1,5 °C, utan en framtid där alla kan leva fantastiska liv på en regenerativ planet. Istället för att minska utsläppen från befintliga företag och strukturer är den största utmaningen ur ett långsiktigt perspektiv att undvika utsläpp då vi levererar innovativa lösningar som gör människors liv bättre. För denna typ av innovation, med fokus på att leverera lösningar som gör människor liv bättre på ett hållbart sätt, behöver vi ett nytt tillvägagångssätt – ett dynamiskt lösningssätt – ett tillvägagångssätt som fokuserar på företag som lösningsleverantörer som levererar till mänskliga behov på ett sätt som är globalt hållbart.
När det kommer till förändringar som är mer än optimering av befintliga system är det extra viktigt att fokusera på nystartade företag, eftersom det är bland dessa som framtiden föds. Det är här de flesta banbrytande innovationer inom områden som energi, mobilitet och kost har nått samhället de senaste 30 åren. Det är också bland nystartade företag där innovationer har fötts som gör att vi kan träffas, hitta information, arbeta och hitta vänner på helt nya sätt. Därför måste vi också flytta fokus från stora etablerade företag till nystartade företag och nya kluster med nya innovativa sätt att uppfylla mänskliga behov om vi vill stödja global hållbarhet.
För att frigöra företagens fulla potential måste de gå bortom produktsubstitution. Den fyrastegsstrategi som utvecklats av Net-Zero Compatible Innovation Initiative skapades för att stödja en övergång från ett fokus på produktsubstitution, till ett fokus på ett syftesdrivet tillvägagångssätt med fokus på blomstrande liv på en blomstrande planet, där vinst är ett verktyg för positiv förändring. Fyrstegsstrategin uppmuntrar företag att tänka på nya affärsmöjligheter i relation till innovationer som förbättrar människors liv på ett hållbart sätt. Strategin uppmuntrar också stora företag att inte bara se start-ups som stöd i arbetet med att minska utsläppen från scope 1-3. Istället stödjer och uppmuntrar fyrastegsstrategin stora företag att närma sig nystartade företag som nödvändiga partners för innovation av affärsmodeller som identifiera nya intäktsmöjligheter kopplade till att leverera hållbara lösningar som uppfyller mänskliga behov, d.v.s. levererar undvikna (avoided) utsläpp i samhället.
Genom Win the Future kommer kluster av multinationella företag och nystartade företag, tillsammans med nyckelintressenter i innovationsekosystemet, få information, verktyg och utbildning för att implementera en utökad klimat- och innovationsagenda, med stöd av:
Välkommen att bli en del av den framtid vi behöver.
Win the Future
Pågående
Koordinator
2 år
5,6 MSEK
Dennis Pamlin Andreas Johansson Johanna Gunnarsson Maria Tunberg Konstantin Sundin