Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu

Teknisk specialist – Servicedesk IT

Motiveras du av varierande arbetsuppgifter, problemlösning och att alltid ge kunden bästa möjliga service? Drivs du av att arbeta i förändring i ett klimat av tvärfunktionellt lagarbete där alla känner sig delaktiga och stolta över lösningarna vi levererar? Då är du den vi söker! 

Om oss

RISE Research Institutes of Sweden är Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner. I internationell samverkan med företag, akademi och offentlig sektor bidrar vi till ett konkurrenskraftigt näringsliv och ett hållbart samhälle. Våra 3 000 medarbetare driver och stöder alla typer av innovationsprocesser. RISE är ett oberoende, statligt forskningsinstitut som erbjuder unik expertis och ett 100-tal test- och demonstrationsmiljöer för framtidssäkra teknologier, produkter och tjänster.

Som administrativ specialist inom IT-avdelningens Servicedesk på RISE erbjuds ett brett och omväxlande arbete och det finns stora möjligheter till personlig utveckling, utbildning och arbete i en verksamhet med hög förändringstakt. Tjänsten är placerad i Borås. 

Om rollen 

Servicedeskfunktionen är en viktig del av IT-organisationen och tillhandahåller en effektiv och tydlig kommunikationsväg mellan IT-organisationen och verksamhetens användare genom att agera som ”single point of contact” för IT-relaterade ärenden. Denna roll innebär att ge både teknisk support och handhavande support för applikationer/system inom flera olika verksamhetsområden men även utföra vissa administrativa uppgifter. Du kommer tillhöra ett team som kommer att ha ansvar för administrativ hantering av dessa system. Du kommer även att vara kontaktperson mot verksamheten för att rapportera och dokumentera ytterligare kunskap. Som teknisk specialist så kommer du att sitta på vårt kontor i Borås, nära verksamheten och hjälpa våra interna användare.  

Du kommer bland annat att: 

  • Registrera, prioritera, analysera och lösa administrativa ärenden från användare i vårt ärendehanteringssystem. 
  • Hantera kunskapsartiklar via ärendehanteringssystem. 
  • Eskalera ärenden som inte kan lösas i Servicedesk till grupper på 2nd / 3rd line. 
  • Skapa och uppdatera dokumentation i form av till exempel kunskapsartiklar. 
  • Administrativ hantering inom kontohantering samt viss administrativ support mot tjänster eller förvaltningar. 
  • Bidra till ständig förbättring av arbetssättet inom Servicedeskfunktionen. 

Vem är du?

För att trivas i denna roll ser vi att du som person är mycket serviceinriktad och har vilja, intresse och förmåga att hjälpa andra människor och att leverera lösningar. Du trivs med att vara ”spindeln i nätet”. Du är noggrann och strukturerad och har förmågan att prioritera och att arbeta efter väl beskrivna processer är en självklarhet för dig. Du har en övergripande bred IT-kunskap och en god förmåga att kommunicera runt IT frågor på ett sätt som skapar förtroende och förståelse både i verksamheten och hos leverantörer. Du kan arbeta både självständigt och i grupp och tar initiativ till att bidra att utveckla den verksamhet du arbetar i. 

Vidare ser vi gärna att du har: 

  • Minst 1 års erfarenhet som supporttekniker eller som i rollen superanvändare i en stor och komplex förvaltning eller IT-miljö.
  • Högskoleutbildning inom IT eller motsvarande arbetslivserfarenhet.
  • Tidigare erfarenhet att arbeta i ärendehanteringssystem.
  • God förmåga att följa processer och riktlinjer.
  • God pedagogisk förmåga. 
  • Goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift. 
  • Kunskap och erfarenhet av: Windows, Microsoft Office, MS 365, Active Directory.

Är vi rätt för varandra? 
Inom RISE gillar vi olika och vi är övertygade om att mångfald bidrar till en innovativ miljö där vi tillsammans utmanar gränser och utvecklar ny kunskap och kompetens för framtiden. Du kommer att arbeta i en dynamisk miljö som ger dig utvecklingsmöjligheter både professionellt och personligt. Hos oss får du möjlighet att göra skillnad på riktigt. Välkommen till hela Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner.

Välkommen med din ansökan! 
Låter detta spännande och du vill veta mer, vänligen kontakta Robert Ahlgren, Chef Servicedesk IT, 010 516 55 77. Sista ansökningsdag är 2025-01-20.

Våra fackliga representanter är; Linda Ikatti, Unionen, 010-516 51 61, och Ingemar Petermann, SACO, +46 10 228 41 22.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes vänligen då vi lyder under lagen om offentlig upphandling.

Om jobbet

Ort

Borås

Anställningsform

Tillsvidareanställning

Job type

Organisationsstöd - ekonomi/juridik/inköp

Kontaktperson

Robert Ahlgren
+46105165577

Referensnummer

2024/425

Sista ansökningsdag

2025-01-20

Skicka in din ansökan