Johan Rindborg
Usability researcher
Kontakta JohanSom UX Researcher är det vårt jobb att förstå användarens behov och förväntningar på en produkt eller tjänst. Detta är en avgörande faktor för att skapa en positiv användarupplevelse. Men att förstå användaren är inte alltid enkelt och kan kräva mycket tid och resurser.
Observera att: Merparten av texten är AI-genererad av ChatGPT-3 och har endast kontrollerats och kompletterats för att förstärka budskapet av den mänskliga författarens ståndpunkt där inspel görs tydligt. Samtliga illustrationer är AI-genererade av DALL-E 2.
Prompt 1: Skriv en bloggpost med mitt språkbruk om "Hur AI kan användas för att underlätta arbetet som UX Researcher" som liknar detta format [varpå jag infogade en tidigare blogg jag skrivit på mänsklig väg].
AI kan användas för att automatisera och underlätta vissa aspekter av UX Research-processen. En av de stora fördelarna med att använda AI inom UX Research är att det kan hjälpa till att analysera stora mängder data och identifiera mönster och trender som annars skulle vara svåra att upptäcka.
Prompt 2: Skriva om punktlistan lite kortare, men behåll punktformatet.
Att använda AI i UX Research-processen kan med dessa metoder hjälpa till att effektivisera arbetet och göra det enklare för UX Researchern att hitta viktiga insikter.
Prompt 3: Vilka risker finns det med att använda AI för mycket som UX researcher? Och hur ska man undvika det?
Att använda AI för mycket som UX researcher kan leda till ett antal risker, inklusive:
För att undvika dessa risker bör man använda AI som ett komplement till mänsklig insikt och erfarenhet. Det är viktigt att förstå vad AI kan och inte kan göra och att använda det på ett lämpligt sätt. Det är också viktigt att vara medveten om bias och diskriminering i data och att vidta åtgärder för att hantera och minska dessa risker.
Slutligen är det viktigt att alltid validera AI-analys och rekommendationer med mänskliga användarstudier för att säkerställa att användarupplevelsen är så positiv som möjligt.
När jag strax efter sommaren 2022 hörde om AIn DALL-E (Bildgeneratorn) och ChatGPT (textgeneratorn) har jag slumpartat lekt med verktygen, vilket har varit underhållande men inte så produktivt. Men på sista tiden har jag försökt hitta användningsområden för AI i mitt arbete som UX Researcher. För rent ärligt tycker jag det är klurigt att veta hur jag bäst utnyttjar det proffesionellt. Så jag bad ChatGPT utbilda mig lite och det resulterade även i det här blogginlägget.
Genom de tre prompts som jag gav fick jag ChatGPT att producera en text som liknar hur jag själv skulle skrivit ett typiskt blogginlägg om hur en UX Researcher kan använda AI i sitt arbete. Jag fick korta ner bloggtexten något genom att be den sammanfatta de listade punkterna och lyfta några risker för att nyansera och få fram den slutkläm som jag ville åt.
Jag tror nämligen att AI, specifikt generativ AI, har en ofrånkomlig påverkan på hur vi arbetar och genomför våra arbetsuppgifter men att det i framtiden även kommer finnas ett behov av mänsklig handpåläggning för granskning och reflektion.
Jag lät AI skriva det här blogginlägget av två anledningar: