Kontaktperson
Tatjana Karpenja
Affärsutvecklare Hållbarhet & Digitalisering
Kontakta TatjanaSnart kan i princip allt som säljs inom EU behöva ett så kallat digitalt produktpass (DPP). Det ställer helt nya krav på hållbarhetsdata hos både tillverkare och importörer. I det här seminariet ger Raul Carlsson, RISE, en kort introduktion till DPP och hur du kan förbereda dig redan nu.
Det nya digitala produktpasset är en del i förordningen ”Ecodesign for sustainable products regulation”, förkortat ESPR, som EU väntas anta under 2024.
Förslaget syftar till att göra hållbara produkter till norm på EU:s inre marknad och att minska produkternas miljöpåverkan under hela livslängden.
– De nya kraven kan också ge nya affärsmöjligheter, säger Raul Carlsson, Senior forskare, Certifieringsutveckling.
Innehåll i webbinariet:
Webbinarieserien är en del av RISE nya satsning Hållbar samhällsomställning. Syftet med projektet är att öka organisationers förmåga att dra nytta av kraften och möjligheterna med digitalisering i sitt hållbarhetsarbete. Läs mer om RISE program och workshoppar för företag som vill starta sitt hållbara och digitala arbete.