Greta van Huyssteen Forskare Tel +46 10 516 57 86 E-post greta.van.huyssteen@ri.se Ort Göteborg Fråga mig om Fråga mig om Projekt Rapspresskaka till goda och hälsosamma livsmedel Rapspresskakor är en underanvänd restprodukt från tillverkningen av rapsolja som har potential att bli en hälsosam ingrediens i livsmedel. Projektets syfte är att hitta effektiva och hållbara sätt att behandla rapspresskakorna för… Projekt Svenska baljväxtproteiner med förbättrad smak Intresset för att äta växtbaserat har lett till en stor ökning av nya växtbaserade kött- och mejerianaloger, men många av dem har problem med oönskade bismaker. I Sverige byggs nu produktion av växtbaserade protein-ingredienser up… Projekt Smakförbättring av köttanaloger med hjälp av hälsosamma fetter Fett är en viktig bärare av aromämnen och kan därmed förbättra smakprofilen hos livsmedel. I det här projektet kommer RISE, tillsammans med AAK AB, NordArom AB och Orkla Foods Sverige, studera fettets betydelse för smakupplevelse … Tjänst Konsumenttester Få en inblick i vad konsumenter tänker när de utvärderar dina produkter; se vad konsumenterna ser. Tjänst Sensorisk analys - Temporala metoder Få förståelse av hur upplevelsen av dina produkter/prover ändras sig med tid Tjänst Sensorisk analys - Introduktionskurs Sensorik Få en introduktion till sensorisk analys i en två dagars praktisk grundkurs! Utbildningen ger en grundläggande förståelse för sensoriska metoder och analyser. Tjänst Sensorisk analys - Karaktärisering Skapa en sensorisk profil för din produkt. Att definiera karaktären på din produkt hjälper dig i produktutveckling och marknadsföring av din produkt. Tjänst Sensorisk analys - Skillnadstest Validera sensoriskt uppfattbara förändringar i din produkt! Vi erbjuder ett urval skillnadstester med vår analytiska panel. Expertis Att kvantifiera 'lagom' En produkt ska inte smaka eller lukta för starkt - och inte heller för svagt. Det kan behöva vara starkt utan att kännas alltför stel, eller kännas mjukt utan att kännas som att det kan falla isär. I dessa fall letar vi konceptet … Expertis Vad står bakom konsumentens beslut? Huruvida en kund gillar en produkt eller inte är ett mycket personligt beslut baserat på en mängd faktorer av varierande betydelse. Av denna anledning kan det vara mycket svårt att förutse. Expertis Sensoriska Jämförelser Skillnader i (t.ex.) smak, lukt och känselsinnen påverkas av många faktorer med varierande styrke beroende på produkt och kontext. Vi reder ut vad som är viktigast, när, och varför. Expertis Sensorisk analys Produkter smakar, luktar, ser ut och känns på ett specifikt sätt när de kommer i kontakt med människor. Det enda sättet att veta hur produkter uppfattas av människor är genom sensorisk analys. Att veta hur produkter uppfattas kan … Expertis Optimering av smak Hur din nya proteinprodukt smakar, doftar och upplevs är avgörande för om den ska bli en framgång. Många proteiner har vissa bismaker och en doft som inte är så angenäm. Med hjälp av RISE expertis och unika erbjudande inom sensori… Expertis Konsumentforskning Konsumentens upplevelse, gillande och köpbeslut är nyckelfaktorer för en framgångsrik produkt. Genom att ta in konsumentens upplevelser i alla faser av produktutvecklingen skapas en mer effektiv och lyckad process. På RISE arbetar… Expertis Produktdesign livsmedel och biomaterial Framtidens goda, hälsosamma, hållbara livsmedel och funktionella biomaterial utvecklas genom design av innehåll, smak, nutrition, textur och mikrostruktur. Test & demo Sensoriklaboratorium En nationellt ledande analytisk panel med lång erfarenhet och stor bredd av sensorik erfarenhet.