László Sall Vesselényi
Forskare
László är interaktionsdesigner med ett fokus på användarupplevelser eller UX och en bakgrund i informationsteknologi. Ämnesområden av stort intresse är digitala spel, speldesign och spelifiering, användarcentrerad design och allmän designmetodologi och designteori.
Frågor som László gärna arbetar med rör interaktioner mellan människor och maskiner eller datorer och hur de påverkar och påverkas av deras sociala och tekniska sammanhang; hur designprinciper hämtade ur spelens värld kan användas till att utforska och förändra existerande och blivande beteenden och processer; hur det analoga eller digitala spelet som format kan brukas som verktyg för olika ändamål, inklusive underhållning; och hur våra beslut som forskare, designers och teknikutvecklare gestaltar vem som får inkluderas i och vem som exkluderas ur forskning, utveckling och innovation.
László har bland annat arbetat med konceptutveckling, gamification, spel- och gränssnittsdesign och designutbildning på RISE i olika projekt med tonvikt på medicinteknik och samhällsplanering som projektdomäner och med inslag av normkritik och hållbarhet.