Niels Stor Swinkels är forskare och utvecklare vid enheten “Teknologier för Interaktion”, med en Masterexamen i Interaktionsdesign vid Chalmers Tekniska Högskola i bagaget. Han är en problemlösare och en “maker” i ordets sanna bemärkelse, och har en stor portion kreativitet i allt han gör. Niels är både en teoretiker och en praktiker, vilket är en tillgång inom tillämpad forskning där mycket just handlar om att förstå en teoretisk bakgrund och omsätta den till praktik i den verkliga världen. Just här är Niels erfarenhet som mångsidig utvecklare en väldigt bra tillgång, och det faktum att han är kunnig inom såväl mjukvaru- som hårdvaruuteckling. I sin strävan efter att kombinera teori och praktik, vill han allra helst lösa utmaningar genom att ta fram faktiska prototyper som kan bli lösningar på verkliga problem. I kombination med detta använder han sig gärna av iterativt design i sitt arbete, och då Niels vill ha slutanvändaren i fokus så är även användarcentrerad design och UX-design viktiga ledord. Niels brinner också för tillgänglighetsfrågor, och där blir just frågor kring användarupplevelse och att jobba nära sina användare helt centrala.
På RISE har han erfarenhet av en rad olika projekt inom olika sektorer: från skola och kulturarvsförmedling till lösningar för hälsa och sjukvård och design av framtidens laddinfrastruktur för elbilar. Inom dessa projekt har han bland annat byggt teleprescence-robotar för att möjliggöra för hemmasittande elever att delta mer aktivt i skolundervisningen (https://www.ri.se/sv/vad-vi-gor/projekt/robbit), jobbat med att anpassa dessa robotar för distansbesök på museum, skapat en VR-baserad lösning för att kunna förmedla tyst kunskap (https://www.ri.se/sv/vad-vi-gor/projekt/tacit-knowhow), jobbat tillsammans med ett antal aktörer inom museisektorn och experter inom tillgänglighet för att göra museer mera tillgängliga (https://goteborgsstadsmuseum.se/om-museet/projekt-och-samarbeten/funktek/). Genom dessa projekt så besitter Niels gedigen expertis inom både frågor som rör distansinteraktion, och digitaliseringsfrågor inom kulturella och kreativa branscher.