Rego Granlund är forskare inom Autonoma System på avdelningen för Industriella System, Division Digitala System, RISE.
Har forskat inom området ledningssystem och simulering för studier av beslutstöd och automation (HMI) inom lednings domänen sedan 1994.
Nycker ord
Ledningssystem, AI, Autonoma system, Simulering, Beslutsstöd, HMI
Ledningssystem
Forskar inom området ledningssystem, beslutsstöd och automation inom insatsledning för domänerna räddningstjänst och militär ledning. Fokuserar närvarande på ledningssystem för autonoma system, exempelvis styrning av drönare (UAV) and autonoma fordon.Simulering inom HMI studier
Har i stor omfattning använt simuleringssystem för att skapa arbetssituationer där framtida beslutsystem, automation och HMI kan studeras och testas. Fokuserar närvarande på automation, agent simulering och AIExempel Projekt
- SHOW - SHared automation Operating models for Worldwide adoption EU-Projekt, med mål att utforska användning av autonoma fordon. Uppgift som utfors inom RISE är datainsamling samt konstruktion av informationssystem för ledning av autonoma fordon.
- SoS Arena - System of Systems simulation Skapar en testbädd för storskalig HLA simulering av system-av-system. Målet är att ge möjligheten till att sammankoppla olika simuleringsmodeller för att ge möjligheten att studera interoperabilitet mellan de deltagande systemen samt emergenta beteenden på SoS-nivå.
- LVC Simulation for Improved Training Efficiency (LVC Simulation) Detta projekt adresserar det ökade behovet av effektiv pilotträning för stridsflyg. Projektet studerar användning av maskininlärning för att generera beteenden för datorgenererade entiteter (CGF) med syfte att stödja simulering enligt konceptet Live, Virtual & Constructive (LVC-simulering).
- Human interaction with intelligent systems-of-systems Styrnig av Svärmar av Drönare - Syftet med projektet är att få ny kunskap om hur man utformar effektiv och säker styrning av intelligenta system-av-system med emergent beteende.
- Visualisering av komplexa situationer för att stärka samarbete människa-automation i realtidssytem Målet med detta projekt är att undersöka metoder för visualisering av komplexa situationer för att stärka samarbete mellan människa och automatisering i realtidssystem som flygtrafikledning. Vi utvärderar operatörernas förmåga att övervaka och modifiera planer från automatisering. Målet är att göra en visualisering av hur automatiseringen analyserar och planerar att hantera komplexa situationer som underlättar sammarbetet mellan amännsika och automation.
- Beslutsstöd för dynamisk planering av räddningstjänstens resurser Utveckling och utvärdering av beslutsstöd för att stödja dynamisk planering av räddningstjänstens resurser. I en serie av experiment testades beslutsstöden, för att utvärdera hur mycket de hjälper samt hur arbetsprocesserna förändras. Totalt deltog 16 räddningstjänster vid utvärderingen av beslutsstöden.
- Privacy, ethical, regulatory and social no-gate crossing point solutions acceptance (Persona) EU Projekt – Utvecklinga av metoder för att utvärdera av framtida Gate system, gränskontroll vid flygplatser mm.
- Human Factors Lab for Future Air Systems Labb utveckling för studier av HMI frågor i framtida flygsystem.