Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu

Resilient kommunikation vid elavbrott

Hur kan vi arbeta framgångsrikt för att lösa framtidens utmaningar?

Vid elavbrott är förmågan till digital kommunikation och kontakt mellan människor avgörande. Digital kommunikation spelar en kritisk roll inte bara för att upprätthålla sociala kontakter, utan också för att lösa själva elavbrottet. Det finns ett ömsesidigt beroende mellan tillgång till el och IT, vilket gör detta till ett forskningsområde som kräver uppmärksamhet.

Trots att det finns krav på operatörer att ha reservkraft, är denna ofta begränsad till några timmar, vilket inte är tillräckligt vid längre avbrott. Att säkerställa att vi innehar en förståelse för ämnet belyses det nedan identifierade utmaningar och möjligheter för att säkerställa en resilient digital kommunikation under elavbrott.

Ett tydligt exempel är ett elavbrott på Södermalm i Stockholm för några år sedan, som illustrerar problemet med överbelastning av mobilnätet. Många satt hemma och arbetade samtidigt som de försökte nå anhöriga och förskolor, vilket ledde till att nätet överbelastades (P4 Jönköping, 2022; Sveriges Radio, 2022). Före IT-samhällets framväxt användes Televerkets kopparledningar, som fungerade även under strömavbrott tack vare reservkraft (PTS). Idag är situationen en annan. Fibernätet har krav på sig att ha reservkraft i 24 timmar, men vanliga modem och routrar slutar fungera vid elavbrott. Endast de med egen reservkraft eller mobila modem med batterier kan fortsätta använda fibernätet (PTS. u.å). Mobilnäten är ännu mer sårbara, med krav på en timmes drift i tätorter och fyra timmar i glesbygder (PTS, 2022).

När det gäller det elavbrott som skedde på Södermalm i Stockholm i november 2021, vilket påverkade 48 000 kunder, granskade PTS reservkraftens funktion och fann att kraven behöver utvärderas (PTS, 2022). Även 2019 såg vi ett långvariga elavbrott i Uppland, vilket avslöjade mobilnätens sårbarhet (Induo, 2020). Dessa incidenter visar att vi måste förbereda oss för storskaliga och utdragna elavbrott, trots att sådana avbrott är ovanliga. 

För att adressera dessa utmaningar har RSE identifierar flera viktiga forskningsfrågor. Den grundläggande frågan är hur kommunikationsnätens uthållighet och kapacitet skulle kunna upprätthållas vid långvariga elavbrott. Exempelvis bör erfarenheterna från exempelvis pilotprojektet på Gotland, där utökad reservkraft infördes, undersökas vidare (Landberg, 2019). Vidare skulle det även vara värdefullt att analysera hur mobila basstationer, som används vid tillfälliga evenemang, kan användas för att öka kapaciteten vid elavbrott. Ett arbete som kräver noggrann planering och koordinering. En annan viktig fråga är hur det fasta fibernätet kan utvecklas för att fler modem och utrustningar ska förses med reservbatterier. 

Även internationella erfarenheter kan ge värdefulla insikter. En genomgång av projekt och erfarenheter i andra länder skulle kunna bidra till att utveckla robusta lösningar. Vidare ser även RISE ett behov av att undersöka i vilken utsträckning basstationer kan ingå i lokala ö-driftsnät. Lokala solceller och vindkraftparker kan även dem bidra till uthållighet vid elavbrott. 

För att möta dessa utmaningar välkomnar RISE forskare och aktörer inom säkerhet, transport, digitala system och samhällsbyggnad att delta i denna viktiga forskning. Genom att samarbeta kan vi utveckla lösningar som säkerställer en resilient digital kommunikation även under framtida elavbrott.

Referenser

Induo. (2020). Mobilnäten sårbara - slutsatser efter Alfrida. Hämtat från Induo

Landberg, O. (2019). Pilotprojekt på Gotland: utökad reservkraft till mobilnäten för att hantera långvariga strömavbrott. Hämtat från PTS

P4 Jönköping. (2022). Trots ny lag: Inte säkert att du kan ringa vid strömavbrott. Hämtat från Sveriges Radio

PTS. (2022). Hämtat från Stadsnätsföreningen

PTS. (u.d.). Regler om säkerhet i nät och tjänster. Hämtat från PTS

Sveriges Radio. (2022). Kommunikation – När mobilen slutar att fungera. Hämtat från Beredskap

Stefan Ivarsson

Kontaktperson

Stefan Ivarsson

Enhetschef

+46 70 680 57 43

Läs mer om Stefan

Kontakta Stefan
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.