Kontaktperson
Kristina Söderberg
Projektledare
Kontakta KristinaEn riktad cyberattack är allt som krävs för att hemtjänstens bilar ska stå stilla!
Sverige är ett av världens mest digitaliserade länder och har traditionellt sett varit tidig med att utveckla och nyttja ny teknik. Men ju mer vi digitaliserar, desto viktigare blir det att säkerställa att våra digitala system är robusta, pålitliga och motståndskraftiga. Inom transportsektorn innebär detta att vi behöver tänka på saker som Samarbete, Kompetens, Prioriteringar och säkra fungerande Testmiljöer och Back-up lösningar.
Under hösten 2024 har RISE tittat på vad som kan hända om vi inte aktivt arbetar med den digitala resiliensen inom Transporter. Och framförallt vad vi kan göra för att inte påverkas av störningar när de väl inträffar.
Ta del av nuläget 2024 och möjliga åtgärder:
via rapport > Digital resiliens inom Transporter (rapport)
via interaktiv lärupplevelse > Digital resiliens inom Transporter (lärupplevelse)
RISE har under 2024 även genomfört en litteraturstudie med syfte att undersöka hur resiliens studeras inom transportområdet. Studien har resulterat i en vetenskaplig artikel.
Kort slutsats: Den stora majoriteten av artiklar som behandlar transportsystem och resiliens nämner enbart ordet och att det är viktigt, men utan att egentligen arbeta med begreppet. Det saknas forskargrupperingar som kombinerar djupa kunskaper inom resiliens med expertis inom transportområdet.
Läs artikeln > Ordet Resiliens och transporter | RISE
Genom en riskbedömning av systemet Virtually Coupled Train Sets enligt standarden IEC 62443 har forskare på RISE även under året (2024) tittat på och lyckats beskriva arbetet med att öka järnvägens resiliens mot cyberattacker. Samt identifierat sårbarheter och lämpliga skyddsåtgärder
Läs artikeln > Cybersecurity Risk Assessment of Virtually Coupled Train Sets