Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu

Smart City Lab - Vad är mjuk digital infrastruktur?

Mjuk digital infrastruktur är grunden för en effektiv och säker hantering av data i dagens digitala värld. Genom att skapa gemensamma regler och möjliggöra teknisk och organisatorisk samordning, kan data tillgängliggöras och nyttjas på ett tryggt och skalbart sätt. Detta främjar digital transformation och innovation, vilket gynnar både organisationer och samhället i stort.

Den mjuka digitala infrastrukturen är de gemensamma spelregler, möjliggörare samt kompetens som behövs för att en organisation, en bransch eller ett land tekniskt och organisatoriskt ska kunna hantera, dela och nyttja data på ett övergripande och skalbart sätt, både internt och externt. Komponenter som ingår i dessa begrepp exemplifieras nedan. Observera att exemplen inte är heltäckande. De kommer dessutom utvecklas och preciseras över tid i takt med att mognaden runt den mjuka digitala infrastrukturen kollektivt höjs. 

  • Olika typer av spelregler i form av standarder (till exempel för interoperabilitet), tekniska och etiska ramverk och principer, lagstiftning samt branschspecifika, nationella eller lokala Polices. 
  • Gemensamma horisontella möjliggörare (horisontal enablers) som grundläggande gemensamma tjänster till exempel katalogtjänster, e-identitet och cybersäkerhetsmekanismer samt även gemensamma verktyg som informationsklassificering, organisatoriska processer och stöd för upphandling av digitala system. Möjliggörare behövs för att kunna följa spelreglerna. 
  • Kompetens som behövs i varje organisation som hanterar data och som kan förmedlas genom exempelvis rekommendationer, riktlinjer, erfarenhetsdelning och utbildning kring alla komponenterna ovan. Kompetens behövs för att kunna förstå och förhålla sig till vilka spelregler som gäller, för att förstå vilka möjliggörare som finns, samt för att förstå hur man använder sig av möjliggörarna. Kompetensen omfattar ett flertal områden, inte minst hur man ska organisera sig tvärdisciplinärt för att kunna använda möjliggörarna och följa spelreglerna. 

Vissa komponenter i den mjuka digitala infrastrukturen är gemensamma för hela EU, och inom ramen för EU’s policyprogram Digital Decade1 är det mycket lagstiftning på väg som kommer att landa som förordningar eller direktiv. Andra komponenter är nationella, och vissa komponenter i den mjuka digitala infrastrukturen är domänspecifika. Det rör sig exempelvis om standarder som bara är relevanta för en specifik bransch. Den mjuka digitala infrastrukturen är alltså under ständig utveckling, och den kommer bli alltmer detaljerat och konkretiserat framöver.  

Två av de grundläggande områden inom mjuk digital infrastruktur är interoperabilitet och cybersäkerhet. Dessa går egentligen hand i hand på det sättet att ju mer data flödar och tillgängliggörs, desto bättre måste man skydda sina data och de tjänster som använder data. Målet är – i linje med EU:s digitala strategi2 - att främja en gemensam digital marknad där data och tjänster som kan röra sig fritt, men för att det ska vara genomförbart måste det göras på ett säkert och etiskt sätt. Ingen enskild aktör kan åstadkomma detta; detta måste göras tillsammans mellan olika aktörer och på tvärs av branscher och länder. Spelreglerna är exempelvis av juridisk karaktär med syftet att genomdriva tekniska principer.  

De största och mest komplexa utmaningarna i införandet av den mjuka digitala infrastrukturen är dock troligen förbundna med den organisatoriska omställningen som behövs för att kunna följa spelreglerna. 

En gemensam mjuk digital infrastruktur ska alltså stötta och förenkla för organisationer och branscher och länder att kunna hantera, tillgängliggöra, och nyttja sina och andras data i linje med gällande regelverk. Den ska göra det enklare, snabbare och säkrare att genomföra den digitala transformationen som hela samhället står inför. Men för att komma dit krävs en organisatorisk omställning (inte minst i offentlig sektor) genom nya, koncernövergripande sätt att arbeta med ledning, styrning, delningsprinciper, nyttohemtagning med mycket mera. Det är ett omfattande arbete men kan långsiktigt ge stor utdelning och en hållbar - gemensam - utveckling!  

En gemensam mjuk digital infrastruktur ska alltså stötta och förenkla för organisationer och branscher och länder att kunna hantera, tillgängliggöra, och nyttja sina och andras data i linje med gällande regelverk. Den ska göra det enklare, snabbare och säkrare att genomföra den digitala transformationen som hela samhället står inför. Men för att komma dit krävs en organisatorisk omställning (inte minst i offentlig sektor) genom nya, koncernövergripande sätt att arbeta med ledning, styrning, delningsprinciper, nyttohemtagning med mycket mera. Det är ett omfattande arbete men kan långsiktigt ge stor utdelning och en hållbar - gemensam - utveckling!