Kontaktperson
Asreen Rostami
Senior Researcher
Kontakta AsreenDetta projekt syftar till att kombinera konceptet med XR-träningssimulatorer och stora språkmodeller (LLMs) för att skapa en mer dynamisk och responsiv träningsmiljö.
Målet är att utveckla en fungerande prototyp som integrerar dessa teknologier och förbättrar språkbaserade interaktioner i XR. Genom att inkorporera de senaste framstegen inom multimodala LLMs strävar projektet efter att gå bortom enkla textbaserade interaktioner och utforska nya, innovativa tillämpningar i XR-miljöer.
Vi strävar efter att etablera ett konsortium av samarbetspartners genom organisatörernas nätverk för att utveckla XR-träningssimulatorer. Vid projektets slut förväntar vi oss att ha producerat en fungerande prototyp av ett grundläggande XR-träningsscenario med LLM-baserad karaktär för användarinteraktion. Dessutom kommer vi att generera en detaljerad rapport som beskriver vidareutvecklingssteg, nyckeltillämpningsområden, utmaningar med språkspecifik träning och potentiella etiska överväganden.
Detta projekt uppstod från workshops och förfrågningar under 2023 som utforskade XR och AI, vilket belyste behovet av en dynamisk och responsiv VR-simulator. Dessa simulatorer kan hjälpa individer att få jämlik utbildning, övervinna ångest eller utveckla färdigheter genom kontinuerlig träning. Vi kommer att involvera representanter från våra etablerade nätverk i EU och USA för att säkerställa nödvändig expertis och skapa en stark grund för framtida internationella samarbeten.
Denna projekt finansieras av Vinnova för att etablera samarbete mellan svenska och amerikanska aktörer med fokus på Extended reality, XR. Denna projekt är första steget i en insats i två steg från Vinnovas område Framtidsområden och del av Vinnovas satsning på banbrytande teknik.
AI-aktiverad XR
Pågående
PI
5 Months
150000
Vinnova - Innovative collaborations with the USA in XR - step 1