Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu
PEPP
Foto: Maxim Hopman from Unsplash

Dubbelriktad laddning i publika miljöer

Projektet avser utveckla ny kunskap i området dubbelriktad publik laddning där teknik, beteende, affär- och affärsekosystem samt lagar och policys alla är viktiga aspekter för att få till fungerande lösningar som främjar utvecklingen mot ett fossilfritt samhälle. 

Det är inte klarlagt om publik dubbelriktad laddning är möjlig att tillämpa i större skala då det i dagsläget finns många obesvarade frågor rörande tekniska system, hur människor uppfattar och använder dubbelriktad laddning i publika miljöer samt vilket värde som tjänsterna skapar. 

Genom unika användarstudier med tolv fordon i realistiska piloter (arbetsplatspendling och bilpool) kommer projektet att utvärdera dubbelriktad laddning i publik miljö ur ett systeminnovationsperspektiv. Därigenom kan trovärdiga användarstudier genomföras, tekniska system och kundnyttor valideras i verklig miljö, affärsmodeller och incitament inventeras och analyseras samt policys och regelverk utvärderas. Tekniska system för optimering av bilpooler, användarinteraktion och energioptimering kommer att utvecklas. Storskaliga svenska systemdemonstratorer av dubbelriktad publik laddning kommer förberedas genom att identifiera och mobilisera partnerskap för relevanta tillämpningar och stödtjänster för utrullning av 100-tals fordon. 

Bidrar till FN:s hållbarhetsmål

9.Hållbar industri, innovationer och infrastruktur
11.Hållbara städer och samhällen
12.Hållbar konsumtion och produktion
13.Bekämpa klimatförändringarna
Bobby Hao Chen

Kontaktperson

Bobby Hao Chen

Forsknings- och utvecklingsingenjör

+46 70 217 83 75

Läs mer om Bobby

Kontakta Bobby
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

Érika Martins Silva Ramos

Kontaktperson

Érika Martins Silva Ramos

Senior forskare

+46 10 228 47 58

Läs mer om Érika

Kontakta Érika
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.