eSPARK - Utvärdering av elsparkcyklars roll i det fossilfria transport
Elsparkcyklar har blivit en vanlig syn i städer i Sverige och runt om i Europa. Detta har lett till både positiva och negativa reaktioner och frågan är om de bör överhuvudtaget vara en del av ett transporteffektivt samhälle. eSPARK-projektet försöker att få svar på de frågor som diskuterats mycket bland politiker, stadsplanerare och forskare.
Under hösten 2019 hade Stockholms stad 10 leverantörer av elsparkcyklar, och drygt 6000 elsparkcyklar i innerstaden. Dock är det fortfarande oklart vilket mobilitetsbehov elsparkcyklarna fyller för användare och även deras roll i det fossilfria transportsystemet.
För att förstå och kunna dra slutsatser om detta krävs bättre kunskap om hur dessa fordon används, motiv för användning, möjliga rekyleffekter, miljöpåverkan och resursförbrukning m.m. Projektet kommer att bidra till att fylla detta kunskapsgap, genom en bred ansats som angriper frågan från tre olika perspektiv för att ge en så komplett bild som möjligt. De tre olika perspektiven är:
1) Användningsmönster: insamling och analys av rörelsedata som pågått sedan sommaren 2019 från 16 städer samt enkäter och intervjuer av användare och icke-användare.
2) Resursanvändning: baserat på insamlade data kommer analys av energiåtgång och livscykelanalys (LCA) göras på elsparkcykelanvändning i Sverige och i utvalda europeiska städer.
3) Styrmedel: litteraturstudier, intervjuer med operatörer och stadsrepresentanter för att förstå nuläge, förutsättningar och goda exempel för att elsparkcyklar ska kunna bidra till ett mer transporteffektivt samhälle samt policyarbete.
Publikationer
Policy brief för hela eSPARK-projektet (pdf, 2.28 MB)
Policy brief för policyarbetet inom eSPARK (pdf, 2.45 MB)
Presentation från eSPARK-slutseminariet 2023 (pdf, 8.19 MB)
Journal publication: Electric scooter safety (pdf, 736.47 kB)
Sammanfattning
Projektnamn
eSPARK
Status
Avslutat
RISE roll i projektet
deltagare (samarbetsprojekt med Chalmers)
Projektstart
Varaktighet
2,5 år
Total budget
6 424 200 kr
Finansiärer
Koordinator
Projektmedlemmar
Shiva Habibi Joakim Rosell Susanne Stenberg Jenny Lundahl Kristina Holmgren Elin Einarson Lindvall
Evenemang
Extern press
Resultat: Policybrief för policyarbetet Publication: Life Cycle Assessment of Shared Dockless Stand-up E-scooters in Sweden