Kontaktperson
Anna Karlsson
Brandingenjör
Kontakta AnnaElektrifieringen av transportsektorn har ett starkt driv med snabbt växande mängd elbilar som transporteras i rorofartyg mellan kontinenter och nära kusterna. Detta projekt syftar till att säkerställa en säker transport av litiumjonbatteridrivna fordon i lastutrymmen på rorofartyg.
Specifikt kommer detta projekt att undersöka om traditionella lågtryckssystem för brandsläckning med koldioxid är lämpliga för att kontrollera eller släcka batteribränder i lastutrymmen på rorofartyg.
För att uppnå detta mål kommer projektet att involvera tillvägagångssätt som innehåller (i) litteraturstudie, (ii) experiment på battericellnivå (iii) små- och storskaliga experiment med koldioxidbrandsläckning, (iv) multifysiska simuleringar och (v) referensgruppsmöten och öppet webbinar som involverar relevanta intressenter. På kort sikt kommer detta projekt att leda till ökad kunskap om litiumjonbatteribränder och begränsningsstrategier ombord rorofartyg med koldioxidsläcksystem vilket är till nytta för sjömännens säkerhet. På lång sikt kommer detta projekt att leda till ökad säkerhet för besättning och last på rorofartyg som transporterar elfordon.
Projektet kommer att ledas och genomföras av RISE med stöd från industripartnerna i form av battericeller, batterimoduler och fordon för tester, arbetstimmar för deltagande i projektmöten, samt för granskning av rapport och artiklar. Dessutom kommer en bilateral dialog med intressenter att föras i detta projekt i form av regelbundna referensgruppsmöten, öppet webbinar och medförfattande av referensgranskade artiklar.
Projektresultatet kommer att ge bidrag till International Maritime Organization (IMO) agendapunkt avseende brandskydd för fartyg som transporterar fordon med alternativa bränslen.
COFFEE
Avslutat
Koordinator
2,5 år
4,2 miljoner
Trafikverket, Stiftelsen Sveriges Sjömanshus