Kontaktperson
Framtids adaptiv design för elfordon - FAD-EV
Projektet syftar till att utveckla prototyper för lönsamma cirkulära affärsmodeller med tillhörande designspecifikationer för framtidsanpassade tunga elfordon och elpersonbilar för fler elfordonsmil.
Syftet med projektet är att utveckla prototyper för lönsamma cirkulära affärsmodeller med tillhörande designspecifikationer för framtidsanpassade tunga elfordon och elpersonbilar vilka kräver en adaptiv design för att få fler transportkilometer, nyttjas effektivare samt kunna uppgraderas med nya energi- och resurseffektiva teknologier.
Projektet kan bidra till att göra det intressantare att investera i elfordon när fordonet säljs som tjänst vilket förväntas leda till ökad introduktion av elfordon och främja svensk fordonsindustri.
Projektmål
Att för elpersonbilar respektive tunga ellastbilar:
- Uppskatta en nödvändig produktlivslängd/körsträcka för ett fordon som säljs som en transporttjänst
- Identifiera krav på produktarkitekturen för att uppnå önskad livslängd
- Utveckla en affärsmodell som kan få ett produkt- och tjänstesystem med framtidsadaptiva produkter att bli både lönsamt och uppnå önskad energi/resurseffektivitet
- Publicering av två vetenskapliga artiklar
Genomförande
Projektet leds av RISE och utförs i samarbete med Volvo Trucks, Volvo Technology, Polestar och IVL Svenska Miljöinstitutet.
Projektet syftar till forskning och utveckling kring tillämpning av livscykelanalys (LCA) i cirkulär omställning. Arbetet utförs i samband med den övriga cirkulär affärsmodell- och framtidsadaptiv design (CBMI-FAD) utvecklingen där processen att utbyta information mellan LCA och det övriga CBMI processen utvärderas.
Projektet består av fem arbetspaket (AP1-5).
AP1: Bedömning av krav på livslängd utifrån miljö/klimatmål fossilfri fordonsflotta
AP2: Utveckling av kunderbjudande och metoder/arbetssätt för detaljerad affärsmodellering
AP3: Identifiering av produktrelaterade affärsrisker och redesign för hanterbara och minskade risker
AP4: Organisatorisk påverkan och förändringsbarhet
AP5: Projektledning, dokumentation och kommunikation
Läs mer om FAD, Klicka här: Framtids Adaptiv Design
Artiklar
Managing Circular Business Model Uncertainties with Future (pdf, 441.79 kB)
Slutrapport FADEV projektet (pdf, 2.29 MB)
Future Adaptive Design_Guide_2023 (pdf, 25.02 MB)
Sammanfattning
Projektnamn
FAD-EV Framtids Adaptiv Design-Elfordon
Status
Avslutat
Region
Västra Götalandsregionen
RISE roll i projektet
Som koordinator och forskare leda arbetet att utveckla och testa olika cirkulära metoder
Projektstart
Varaktighet
2020-04-13 - - 2023-03-31
Partner
Volvo Trucks, Polestar, IVL Svenska Miljöinstitutet
Finansiärer
FFI Fordonsstrategisk Forskning och Innovation, Polestar, Volvo Trucks
Koordinator
RISE RESEARCH INSTITUTES OF SWEDEN
Projektmedlemmar
Derek Diener Thomas Nyström Anneli Selvefors Johan Östling Markus Eriksson
Extern press
Polestar om projektetVolvo Trucks lanserade El-LastbilarSKF´s VD Alrik Danielson och Peter Bryntesson från FKGVolvo Trucks Supply Chain Webcast Q1 2021 Volvo Lastvagnars "Gudfader" Lars Stenqvist (CTO) & Jessica Sandström (produktchef) om tunga satsningen på elektriska lastbilar.Projekt Polestar 0 (Zero)Polestar, klarspråk om hållbarhetPolestar CEO Thomas Ingenlath, vision for future mobilityVolvo Lastvagnar får rekordorder på ellastbilarArtikel i Dagens Industri, Så kan elbilen bli en klimatvinnare på riktigtArtikel i tidningen ELBILEN.se