Kontaktperson
Future of AD - in Sweden
Syftet med det här projektet var att analysera de hinder och möjliggörare som finns för en storskalig implementering av automatiserade transporter i Sverige och målet med projektet var att erbjuda Vinnova rekommendationer för att stötta införande av automatiserade transporter i Sverige
Automatiserade transporter har potential att minska trängsel och miljöbelastning och att öka trafiksäkerhet. Länder som USA, Kina, Norge, och Tyskland har alla pilotprojekt eller kommersiell drift av autonoma fordon för persontransport. I Sverige har flera piloter genomförts med mindre sofistikerad självkörning. Syftet med det här projektet var att analysera de hinder och möjliggörare som finns för en storskalig implementering av automatiserade transporter i Sverige och målet med projektet var att erbjuda Vinnova rekommendationer för att stötta införande av automatiserade transporter i Sverige Projektet inkluderade litteraturstudier, workshops, och intervjuer. Litteraturstudien visade att många initiativ fokuserat på möjliggörande teknologier inom automatiserade transporter i Sverige. Tidigare forskningsprojekt som fokuserat på kartläggning har identifierat viktiga hinder såsom otydlighet kring aktörsansvar och behovet av koordinerad samverkan. Framgångsrika internationella exempel, som Hamburgs samarbete med MOIA, kan tjäna som modell för svenska implementeringar. Det brittiska ramverket för autonoma fordon kan också ge vägledning för svensk lagstiftning. Projektet genererade en lista med rekommendationer för Vinnova. Fyra potentiella strategier för Sveriges roll inom automatiserade transporter identifierades och speglas i näringspolitiska och trafikpolitiska perspektiv. Fokus ligger i dessa strategier på att antingen attrahera internationella företag, genomföra stora effektfulla demonstrationsprojekt, stärka inhemska innovationer, eller att avvakta med AD.
Sammanfattning
Projektnamn
Future of AD
Status
Avslutat
RISE roll i projektet
Koordinator
Projektstart
Varaktighet
6 månader
Total budget
500 000 SEK
Finansiärer
Projektmedlemmar
Daban Rizgary Tor Skoglund Kent Eric Lång Per-Erik Holmberg