Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu
Strategier för AD i Sverige
Foto: RISE/Firefly

Future of AD - in Sweden

Syftet med det här projektet var att analysera de hinder och möjliggörare som finns för en storskalig implementering av automatiserade transporter i Sverige och målet med projektet var att erbjuda Vinnova rekommendationer för att stötta införande av automatiserade transporter i Sverige

Automatiserade transporter har potential att minska trängsel och miljöbelastning och att öka trafiksäkerhet. Länder som USA, Kina, Norge, och Tyskland har alla pilotprojekt eller kommersiell drift av autonoma fordon för persontransport. I Sverige har flera piloter genomförts med mindre sofistikerad självkörning.  Syftet med det här projektet var att analysera de hinder och möjliggörare som finns för en storskalig implementering av automatiserade transporter i Sverige och målet med projektet var att erbjuda Vinnova rekommendationer för att stötta införande av automatiserade transporter i Sverige Projektet inkluderade litteraturstudier, workshops, och intervjuer. Litteraturstudien visade att många initiativ fokuserat på möjliggörande teknologier inom automatiserade transporter i Sverige. Tidigare forskningsprojekt som fokuserat på kartläggning har identifierat viktiga hinder såsom otydlighet kring aktörsansvar och behovet av koordinerad samverkan. Framgångsrika internationella exempel, som Hamburgs samarbete med MOIA, kan tjäna som modell för svenska implementeringar. Det brittiska ramverket för autonoma fordon kan också ge vägledning för svensk lagstiftning. Projektet genererade en lista med rekommendationer för Vinnova. Fyra potentiella strategier för Sveriges roll inom automatiserade transporter identifierades och speglas i näringspolitiska och trafikpolitiska perspektiv. Fokus ligger i dessa strategier på att antingen attrahera internationella företag, genomföra stora effektfulla demonstrationsprojekt, stärka inhemska innovationer, eller att avvakta med AD.  

Sammanfattning

Projektnamn

Future of AD

Status

Avslutat

RISE roll i projektet

Koordinator

Projektstart

Varaktighet

6 månader

Total budget

500 000 SEK

Finansiärer

Vinnova

Projektmedlemmar

Extern press

Bidrar till FN:s hållbarhetsmål

11.Hållbara städer och samhällen
Tor Skoglund

Kontaktperson

Tor Skoglund

+46 72 215 58 42

Läs mer om Tor

Kontakta Tor
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

Per-Erik Holmberg

Kontaktperson

Per-Erik Holmberg

Forskning o Affärsutvecklare

+46 70 266 58 51

Läs mer om Per-Erik

Kontakta Per-Erik
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.