Kontaktperson
Mikael Söderman
Senior Forskare
Kontakta MikaelSmå självkörande eldrivna leveransfordon kan bli viktiga för transporter av varor och gods under den första och sista milen. Fördelarna är transport- och energieffektivitet, men fordonen måste även vara säkra och accepterade i samhället. GLAD-projektet har undersökt hur detta kan uppnås för små självkörande eldrivna leveransfordon.
Efterfrågan på varuleveranser i städer ökar, inte minst på grund av växande e-handeln, och förväntas öka med 78% fram till 2030. Utan åtgärder kan leveransrelaterade koldioxidutsläpp öka från 19 till 25 miljoner ton under de kommande tio åren. Framstegen inom elektrifiering och självkörande fordon beräknas kunna minska utsläppen med upp till 67% år 2030. Små självkörande eldrivna leveransfordon kan bidra till detta genom effektiva och mer hållbara godstransporter under den första och sista milen.
Det övergripande syftet med GLAD-projektet har varit att utveckla en bred kunskapsbas om förutsättningar, hinder och möjligheter för små självkörande eldrivna leveransfordon och hur dessa kan kan interagera med människor. De huvudsakliga frågeställningarna var:
Under projektet har olika prototyper utvecklats med ett Zbee-fordon som bas för att bl.a. studera fordonets körbeteenden, gränssnitt (HMI) för samverkan med människor, kontroll och övervakning fordonets funktioner. GLAD-projektet har producerat flera intressanta resultat som kan ge nyttig kunskap till industri, myndigheter och forskarsamhället.
Följande rapporter från projektet är publicerade på DIVA och är öppna att ladda ner:
Sammanfattande rapport: GLAD Godsleveranser under den sista milen med självkörande fordon - sammanfattning av GLAD-projektet/Goods deliveries under the last mile with automated delivery vehicles – a summary
Challenges and potential business applications of Automated Delivery Vehicles – a brief overview
Autonoma leveransfordon – vad är de för sorts fordon och har det någon betydelse?
GLAD-projektet koordinerades av Research Institutes of Sweden (RISE) med Aptiv AB, Combitech AB, Clean Motion AB och Högskolan i Halmstad som projektpartners. Projektet medfinansierades av Trafikverket, samt var associerat till forskningscentret SAFER.
GLAD
Avslutat
Västra Götalandsregionen
Koordinator
2.5 years
SEK 11 690 000
Aptiv AB, Clean Motion AB, Halmstad University, Combitech AB
Mikael Söderman Jonas Andersson Daban Rizgary Kristina Andersson Maria Schnurr
Ny TeknikClean Motion Press ReleaseFeber.seOmAD NewsletterBörsvärlden.se