Kontaktperson
Hållbar skolmåltid genom digitalisering
Antal ätande, nutrition, klimatavtryck, svinn mm. Det är många dataflöden som omger en skolmåltid. Projektet jobbade med att fånga upp, omvandla och visualisera informationen i en digital lösning som skulle ge beslutsfattare bra underlag till hur en skolmåltid bör byggas upp för att vara hållbar i ett brett perspektiv
Det finns många dataflöden som är relevanta för en skolmåltid idag. Det handlar om vilken frånvaro det finns på skolan, vilken nutrition den serverade maten har, var maten kommer ifrån, vilket klimatavtryck man gör, hur mycket av olika sorters livsmedel som serveras, vilket svinn det blir och mycket annat. Allt detta är intressant när man ska planera för hur en skolmåltid bör byggas upp. Skolmåltiden är en del av skolans utbildningsverksamhet och utifrån ett folkhälso- och lärandeperspektiv är skolmåltiden en outnyttjad resurs.
Användbar måltidsdata
Det finns idag flera olika verktyg som samlar in data inom delar av skolmåltidsverksamheten. I förstudien kunde vi se att i flera processer inom skolmåltidsverksamheten finns det relevant data men den samlas inte in. Vi kunde också konstatera att i de fall man samlar in data så processas, bearbetas och visualiseras den inte på ett sådant sätt att den kan användas för att underlätta och förenkla styrning av verksamheten.
Portal ska hjälpa till att utveckla skolmåltiden
Vi tog i projektet fram en prototyp till en portal som gjorde det möjligt för kommuner och företag verksamma i skol- och skolmåltidsbranschen att på ett enkelt sätt kunna medverka till hållbar utveckling av skolmåltiden. Genom portalen skulle data från olika system, verktyg och tjänster samspela med andra data och sammanvägt ge värdefulla insikter om verksamheten.
Visualisering för olika målgrupper - från elev till skolledning
Vi tittade även på vad och hur det bör visualiseras för att passa olika grupper; personalen i skolrestaurangen, ledningen i skolmåltidsverksamheten, elever och pedagoger. Projektet hade en bred sammansättning av aktörer som involverade elever, pedagogisk personal, ledning, skolmåltidspersonal och leverantörer. Detta grundade för att kunna skapa en hållbar lösning som svarar upp mot alla målgruppers/intressenters behov.
Sammanfattning
Projektnamn
Hållbar skolmåltid med digitalisering
Status
Avslutat
RISE roll i projektet
Koordinator
Projektstart
Varaktighet
2,5 år
Total budget
9 050 000
Partner
Arboga kommun, Burlövs kommun, Helsingborgs stad, Kungsbacka kommun, Lidingö stad, Södertälje kommun, Västerviks kommun, Mashie Foodtech Solutions, Vklass, Klimato, Sveriges elevkårer, Vepred
Finansiärer
Koordinator
Projektmedlemmar
Gunnar Oledal Martin Törnros Pär Hansson Ann-Sofie Mårtensson