Kontaktperson
Karin Pettersson
Forskare
Kontakta KarinDet primära syftet med projektet är att uppskatta den totala WtW-kostnaden för skogsbaserade värdekedjor med olika energibärare för användning i olika transportsegment i vägtrafiken och jämföra dessa med fossila alternativ i en svensk kontext.
Ökad användning av skogsbaserade biodrivmedel och el för transporter utpekas som en central del i omställningen mot ett fossilfritt samhälle och en fossiloberoende transportsektor. Det finns relativt få tidigare studier som studerat den totala kostnaden från källa-till-hjul, well-to-wheel (WtW). Det primära syftet med projektet är att uppskatta totala WtW-kostnaden i kr/km för skogsbaserade värdekedjor med olika energibärare för användning i olika transportsegment i vägtrafiken och jämföra dessa med fossila alternativ i en svensk kontext. Genom jämförelsen, som utgår ifrån kostnaden för slutanvändaren, belyses hur olika alternativa värdekedjor kan konkurrera med dagens fossilbaserade värdekedjor och under vilka förutsättningar det finns möjlighet till lönsam biodrivmedelsproduktion. Här är analysen av effekten av rådande samt möjliga styrmedel viktig. I studien läggs stor vikt på att jämförelserna görs med konsistenta antaganden för de studerade värdekedjorna samt att studera hur ändringar av olika parametrar påverkar resultaten för olika alternativ. För att få en bredare jämförelse av värdekedjorna inkluderas även uppskattning av total energieffektivitet och växthusgasutsläpp ur ett WtW-perspektiv. Resultaten från studien kommer att visa på hur svensk skogsråvara kan användas effektivt i transportsektorn och bidra till omställningen mot en fossiloberoende fordonsflotta. Resultatet är således till nytta för både samhället i stort och för enskilda kommersiella aktörer.
Hållbara drivmedel – en WtW-analys
Avslutat
Projektledare och en av projektutförarna
2019-04-30
1.430.000 SEK
Sweco, Göteborg Energi