Kontaktperson
Martin Joborn
Forskningsledare
Kontakta MartinTrafikverkets huvudsakliga mått för förseningar i järnvägstrafiken är merförsening och punktlighet (vid slutstation). I projekt Tidpunkt utvecklar vi kompletterande begrepp och mätetal: förseningsbidrag, småförseningar och kritiska störningar. Dessa nya mätetal ger en utökad förståelse för hur punktligheten kan förbättras.
Begreppen förseningsbidrag och kritiska händelser/störningar har i tidigare projekt visat god potential för att ge kompletterande kunskap i punktlighetsarbetet. I detta fortsättningsprojekt fördjupas metoderna genom hänsyn till kompletterande information och prediktion, demonstratorn vidareutvecklas för att ge resultat som lättare kan omsättas till åtgärder och möjlig tillämpning på Trafikverket utreds.
Projektet syftar till att vidareutveckla verktyg och metodiken kring mätetalen förseningsbidrag och kritiska störningar för störningar i järnvägstrafiken. Projektet är en fortsättning av projektet Ståndpunkt. Projektet Tidpunkt har dessa övergripande frågeställningar:
Tidpunkt
Avslutat
Projektledare
26 månader
1,5 MSEK
Projektet finansierat av Trafikverket via KAJT