Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu

Mot hållbara godstransporter på väg - scenarioanalys

I detta projekt analyseras scenarier för hur svensk vägburen godstransportsektor kan bidra till att svenska klimatmål nås samt hur resiliensen i transportsystemet utvecklas för dessa scenarier. Scenarioanalysen genomförs med hjälp av en dynamisk energisystem-modell och genom workshops och dialogmöten med berörda aktörer.

Med befintliga och beslutade styrmedel och utveckling nås inte Sveriges klimatmål för transportsektorn. Sverige klarar inte heller EU:s 2030-åtagande utan omfattande inköp av utsläppsrätter, och det långsiktiga målet om nettonoll till 2045 är i farozonen. Därtill är transportsektorns resiliens mot kritiska omvärldshändelser begränsad och kommer i och med den ökande elektrifieringen att minska om ingenting görs. I detta projekt analyseras scenarier för hur svensk vägburen godstransportsektor kan bidra till att nämnda klimatmål nås samt hur resiliensen i transportsystemet utvecklas för dessa scenarier. Resiliensanalysen fokuserar på förändringar som innebär systemgenomgripande förnyelse. 

Scenarierna representerar olika vägar för måluppfyllnad där olika tekniker bidrar olika mycket och där godstransportsektorn på väg bidrar i olika hög grad till de nödvändiga utsläppsminskningarna. De medför olika konsekvenser för bl.a. fordonsflotta, infrastruktur, drivmedel och logistiklösningar. Analyserna genomförs med en dynamisk energisystemmodell där Sveriges energisystem och transportsektorn är beskrivs som ett integrerat system. Transportsektorn är beskriven på hög detaljnivå, där ekonomi, teknisk utveckling, aktörers beteende, styrmedel och annan lagstiftning inkluderas. 

Analysen inkluderar också input från branschens och samhällets aktörer som i projektet samlas in genom workshops och dialogmöten där diskussioner förs utifrån de framtagna scenarierna och förutsättningar för dem. Med hjälp av modellen visas hur olika styrmedel kan användas för måluppfyllnad.

Projektet genomförs av RISE i samarbete med 2030-sekretariatet samt med bidrag från DB Scenker och Volvo Group. Genom workshops och dialogmöten involveras långt fler av berörda aktörer. 

Sammanfattning

Projektnamn

Godstransporter på väg - scenarioanalys

Status

Pågående

RISE roll i projektet

Projektledare

Projektstart

Varaktighet

1,5 år

Total budget

1,5 MSEK

Partner

2030-sekretariatet, DB Schenker, Volvo Group

Finansiärer

Triple F

Projektets webbplats

Koordinator

Projektmedlemmar

Bidrar till FN:s hållbarhetsmål

13.Bekämpa klimatförändringarna
Kristina Holmgren

Kontaktperson

Kristina Holmgren

Forskare

+46 10 228 48 66

Läs mer om Kristina

Kontakta Kristina
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

Kontaktperson

Ehsan Shafiei

Forskare

+46 10 516 56 08

Läs mer om Ehsan

Kontakta Ehsan
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.