Kontaktperson
Kristina Holmgren
Forskare
Kontakta KristinaI detta projekt analyseras scenarier för hur svensk vägburen godstransportsektor kan bidra till att svenska klimatmål nås samt hur resiliensen i transportsystemet utvecklas för dessa scenarier. Scenarioanalysen genomförs med hjälp av en dynamisk energisystem-modell och genom workshops och dialogmöten med berörda aktörer.
Med befintliga och beslutade styrmedel och utveckling nås inte Sveriges klimatmål för transportsektorn. Sverige klarar inte heller EU:s 2030-åtagande utan omfattande inköp av utsläppsrätter, och det långsiktiga målet om nettonoll till 2045 är i farozonen. Därtill är transportsektorns resiliens mot kritiska omvärldshändelser begränsad och kommer i och med den ökande elektrifieringen att minska om ingenting görs. I detta projekt analyseras scenarier för hur svensk vägburen godstransportsektor kan bidra till att nämnda klimatmål nås samt hur resiliensen i transportsystemet utvecklas för dessa scenarier. Resiliensanalysen fokuserar på förändringar som innebär systemgenomgripande förnyelse.
Scenarierna representerar olika vägar för måluppfyllnad där olika tekniker bidrar olika mycket och där godstransportsektorn på väg bidrar i olika hög grad till de nödvändiga utsläppsminskningarna. De medför olika konsekvenser för bl.a. fordonsflotta, infrastruktur, drivmedel och logistiklösningar. Analyserna genomförs med en dynamisk energisystemmodell där Sveriges energisystem och transportsektorn är beskrivs som ett integrerat system. Transportsektorn är beskriven på hög detaljnivå, där ekonomi, teknisk utveckling, aktörers beteende, styrmedel och annan lagstiftning inkluderas.
Analysen inkluderar också input från branschens och samhällets aktörer som i projektet samlas in genom workshops och dialogmöten där diskussioner förs utifrån de framtagna scenarierna och förutsättningar för dem. Med hjälp av modellen visas hur olika styrmedel kan användas för måluppfyllnad.
Projektet genomförs av RISE i samarbete med 2030-sekretariatet samt med bidrag från DB Scenker och Volvo Group. Genom workshops och dialogmöten involveras långt fler av berörda aktörer.
Godstransporter på väg - scenarioanalys
Pågående
Projektledare
1,5 år
1,5 MSEK
2030-sekretariatet, DB Schenker, Volvo Group
Hållbara godstransporter på väg scenarioanalys
RISE Research Institutes of Sweden
Ehsan Shafiei Pontus Svenson Clara Wickman Liv Lundberg Maria Willborg Jakob Rogstadius