Kontaktperson
Lars Jacobsson
Senior forskare
Kontakta LarsVilka krav ska ställas på makadamballast för höghastighetsspår? I projektet studeras nedbrytningsprocesserna, provningsmetoder och tillgången på material kartläggs kring tidigare planerade sträckningar för höghastighetsspår med en största högsta hastighet > 250 km/km i Sverige. Dagens krav i utlandet på ballast för höghastighetsbanor sammanställs.
I ett ballasterat spår förs belastningarna från passerande tåg ner till järnvägsbanken via slipers. Slipers är inbäddade i makadamballasten i banöverbyggnaden som är längt upp i järnvägsbanken. Ballasten utsätts för höga och upprepade belastningar när spåret är i drift. Det leder till en successiv nedbrytning av ballastkornen som skiljer sig åt för olika ställen i ballastlagret.
Nedbrytningsprocesserna är komplexa och beror förutom på belastningarna också på vilka grundegenskaper det valda bergmaterialet har, mikrosprickor i kornen, kornformer och kornstorleksfördelning, hur materialet läggs ut och packas i ett spår. Banunderbyggnadens konstruktion har betydelse för bäddstyvheten. Nedbrytning sker också vid spårarbeten, t ex i samband med spårriktning. Produktionsmetoderna av ballastmaterial påverkar ballastens kvalitet och motståndet mot nedbrytning.
En litteraturstudie genomförs där nedbrytningsmekanismerna studeras och forskning inom kring ballastnedbrytning sammanställs. Relevans hos dagens krav och standardiserade provningsmetoder utvärderas.
De geologiska förhållandena och befintliga ballasttäkter längs sträckningarna beskrivs. Material från ett antal utvalda täkter väljs ut och utvärderas med de provningsmetoder som anges i standarden för järnvägsmakadam; SS-EN 13450. Materialen representerar olika ballastkvaliteter som har en spridning i tekniska egenskaper inom dagens krav för järnvägsmakadam för konventionella spår som inte är avsedda för höghastighet.
Makadamballast för höghastighetsspår
Avslutat
Projektledare, deltagare
1 år, 6 månader
1 600 000 kr
Sveriges geologiska undersökning (SGU)