Kontaktperson
Love Pallon
Seniorforskare
Kontakta LoveFör att lyckas ställa om till en elektrifierade fordonsflotta krävs en ökad effekt och långtidsprestanda hos elektriska fordon. De isolerande skikten - som utgörs av plast - är en kritisk komponent för att förhindra kortslutningar och haverier motorn. Projekt syftar till att öka kunskapen om plastens åldring i den krävande miljö som elmotorer är.
En viktig del för vårt samhälle för att motarbeta klimatförändringar är att ställa om den fossila fordonsflottan till en elektriskt batteridriven fordonsflotta. För att lyckas med omställningen behöver vissa egenskaper hos de elektriska fordonen förbättras, så som ökad effekt, bättre pålitlighet och förbättrade långtidsegenskaper hos ingående komponenter. Bland de ingående komponenterna utgör den isolerande plasten runt koppartrådar och andra elektriska delar en kritisk komponent för att uppnå högpresterande motorer som fungerar över lång tid. Under drift utsätts isoleringen för höga temperaturer, syre, fukt och olja, vilket leder till åldring av plasten genom oxidering och/eller hydrolys. Havererade isolerande skikt leder till korrosion av kopparledningar och i slutändan elektrisk kortslutning och ett icke-fungerande fordon.
För att kunna förbättra egenskaperna på kabelisoleringen och prestandan hos den elektrisk maskinen krävs en ökad kunskap om hur den lokala miljön påverkar och åldrar isoleringen samt andra plastdelar. Projektet kommer utföra specialanpassad labbprovning för att öka kunskapen om mekanismerna som leder till nedbrytning av plast i elektriska motorer. Det kommer ske genom kontrollerad accelererad provning i relevanta miljöer. Detta utgör är en kritisk del av projekt, vilket kommer möjliggöra optimerade val av plastmaterial, oljeadditiv och kylsystem.
Projektkonstellationen utgörs av aktörer i olika delar av kedjan, en personbilstillverkare (Volvo Personvagnar), en tillverkare av kommersiella fordon (Scanica, lastbilar och bussar), en plastproducent (Solvay) samt en producent av transmissionsolja (Lubrizol).
InElect
Pågående
Deltagare
4 år
8 895 000 SEK
KTH Kungliga Tekniska Högskolan, Scania CV AB, Volvo Personvagnar AB, Solvay, Lubrizol
KTH Kungliga Tekniska Högskolan - Polymera Material