Kontaktperson
Katarina Borg
Projektledare
Kontakta KatarinaMobilitetstjänster som minskar bilanvändning och frigör ytor för fler bostäder, mer grönska och bättre livsmiljö i bildominerade bostadsområden
I Sverige har vi fler parkeringsplatser än människor och mer parkeringsyta än bostadsyta per person. Samtidigt står privatägda bilar stilla mer är 96 procent av tiden. Många av våra bostadsområden är planerade utifrån bilen, med stora ytor för trafik och parkering. I projektet Rikare grannskap undersöker vi hur vi kan minska bilanvändningen och utnyttja marken mer effektivt.
Tillsammans med Nyréns Arkitektkontor och Trivector Traffic har RISE genomfört fallstudier i fyra bildominerade bostadsområden och studerat hur stadstyper från 1950- 70-talet kan omvandlas med hjälp av nya mobilitetslösningar som frigör ytor för fler bostäder, mer grönska och bättre boendemiljö. I projektet deltar även KTH, Stockholms stads trafikkontor samt flera bostadsbolag och byggaktörer.
Idag testas olika typer av mobilitetslösningar framgångsrikt i allt fler nya bostadsprojekt, med tjänster som bilpool, cykelpool, lånecyklar och leveransskåp. I många fall går det att komma ned i mycket låga parkeringstal. Nyproduktionen utgör emellertid endast två procent av bostadsmarknaden. Den stora potentialen till omställning genom mobilitetslösningar finns i det befintliga bostadsbeståndet.
Projektets fallstudier visar att minst 20 procent av parkeringsytan i studerade områden kan tas bort redan nu, med enkla åtgärder som effektiviserar dagens parkering. Med mer genomgripande förändringar kan betydligt mer parkeringsyta frigöras. I projektet redovisas hur respektive område kan berikas med kvaliteter som fler bostäder och lokaler, bättre bostadsgårdar, mer träd och grönska, mer plats för cykelparkering och mobilitetstjänster och tryggare, mer barnvänliga gator och platser.
Trots stor potential går omställningen idag trögt. I projektet konstateras att det finns få juridiska hinder för att omvandla parkeringsytor, men många gånger saknas kunskap, erfarenhet och praxis. Några nyckelfrågor som identifieras i projektet är:
Många vinner på ett rikare grannskap!
Rikare grannskap slutrapport 2022-11-16.pdf (pdf, 12.17 MB)
Rikare grannskap
Pågående
Region Stockholm
Projektledare
19 månader
Nyréns Arkitektkontor, Trivector Traffic, KTH, Stockholms stads trafikkontor, Svenska Bostäder, Familjebostäder, Sveafastigheter, John Mattson, K2A, Rikshem, SKB, Laterre, EC2B