Kontaktperson
Martin Sanfridson
Projektledare
Kontakta MartinROADVIEW (Robust Automated Driving in Extreme Weather) är ett fyrårigt projekt om vägfordon i försvårande väderlek, delvis finansierat genom Europeiska Kommissionen.
Självkörande fordon har mycket av sitt ursprung i Kalifornien. För sådana är kamera en oundgänglig sensor. För att förbättra perceptionen har lidar utvecklats för självkörande fordon. Dessa optiska exteroceptiska sensorer fungerar bra när det är vackert väder i Kalifornien. I många andra delar av världen blir tillgängligheter och därmed produktiviteten för automatiserade fordon mycket lägre på grund av vatten i olika former framför allt regn, dimma, spray och snö. ROADVIEW projektet siktar på att designa, implementera och demonstrera automatiserad körning som kan hantera dessa störningar.
Konsortiet bakom ROADVIEW är en kombination av ledande universitet, forskningsinstitut, leverantörer till fordonsindustrin, fordonstillverkare och högteknologiska små och medelstora företag. Konsortiets medlemmar har med sig en imponerande sampling av testplatser och testinfrastruktur för "dåligt väder".
Högskolan i Halmstad är huvudprojektkoordinator för konsortiet med 15 partners.
Roadview
Pågående
RISE deltar med kompetens inom safety, XAI, datakvalitet och sensorer
4 år
Halmstad University (Sweden), Lapland University of Applied Sciences (Finland), University of Warwick (United Kingdom), Technical University of Ingolstadt (Germany), RISE (Sweden), CEREMA (France), VTI (Sweden), Finnish Geospatial Research Institute (Finland), Synthetic Data Solutions AB (Sweden), (), VTT (Finland), Konrad GmbH (Germany), Ford Otomotiv Sanayi A. S (Turkey), Canon Research Centre France S.A.S. (France), (), accelopment Schweiz AG (Switzerland)
Horizon Europe
Martin Sanfridson Anders Thorsén Henrik Toss Ian Marsh Maria Ulan Fredrik Warg Joakim Rosell Thanh Bui