Sulfatlignin i asfalt
Projektets överordnade syfte är att väsentligt minska fossilberoendet vid vägbyggnad och -underhåll. Fossilfria transporter är en gemensam målsättning för entreprenörer och Trafikverket. För asfalttillverkning har omställningen till biogena bränslen gått fort och i naturlig följd står nu att reducera fossilberoendet i bindemedlet.
Projektets överordnade syfte är att väsentligt minska fossilberoendet vid vägbyggnad och -underhåll. Fossilfria transporter är en gemensam målsättning för entreprenörer och Trafikverket. För asfalttillverkning har omställningen till biogena bränslen gått fort och i naturlig följd står nu att reducera fossilberoendet i bindemedlet och t.o.m. möjliggöra en tillfällig koldioxidsänka.
Målsättningen med projektet är att skala upp tillverkning av ett bindemedel baserat på sulfatlignin (lignin tillsammans med bitumen i första skedet) och genom en provväg kvantifiera effekten av detta innovativa bindemedel i asfaltbeläggning. Lignin är en skogsprodukt. Det är ett samlingsnamn för flera olika typer av lignin. Den typ som idag är kommersiell i stor skala är en biprodukt som separeras från sulfatmassaproduktion. Andra potentiella, men idag inte kommersiellt tillgängliga ligniner från skogen i stor skala, är de som erhålls som en biprodukt från bioraffinaderier.
Sammanfattning
Projektnamn
Lignin i asfalt.
Status
Pågående
Region
Region Värmland
RISE roll i projektet
Expertis inom ligninområdet samt leverantör av sulfatlignin.
Projektstart
Varaktighet
6 år
Total budget
3 900 000 SEK
Finansiärer
Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, Trafikverket
Koordinator
Projektmedlemmar
Jonas Markusson Per Tomani Jiebing Li Viveca Wallqvist