Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu

Teknologier och innovationer för en framtida hållbar vätgasekonomi

TechForH2 är ett nytt kompetenscenter som syftar till att skapa ett svenskt ekosystem anpassat för snabba teknologiska framsteg för transportlösningar med vätgas. Centret ska bidra till kunskapsuppbyggnad och utbildning, samt accelerera införandet av ny teknik och därmed bidra till övergången till fossilfria transporter.

Vätgas kompletterar batterier som en stark kandidat för att driva framtida CO2-fria transporter (se bilden ovan).

Vision: "TechForH2 är ett internationellt ledande kompetenscenter för applikationsdriven multidisciplinär väteforskning med fokus på tunga transporter, som påskyndar övergången till ett hållbart energisystem genom att bygga på nationella styrkor för en global påverkan."

TechForH2 koordineras och leds av Chalmers som äger centret tillsammans med RISE. Branschpartners involverade i centrets verksamhet är Volvo, Scania, PowerCell, Johnson Matthey, Oxeon, GKN Aerospace, Insplorion, Siemens Energy och Stena.

Den totala budgeten är 162 miljoner kronor under en femårsperiod i första etappen, med möjlighet till förlängning i ytterligare fem år.

TechForH2:s sätt att samordna sitt arbete mot visionen är att starta fem multidisciplinära forskningsprojekt. Dessa projekt riktar sig till tre forskningsfronter: teknikintegration, teknikutveckling och banbrytande teknisk innovation. Bland dessa fem projekt är RISE-bidraget fokuserat på följande forskningsområden:

  1. Lättviktslösningar i kompositmaterial för lagring av kryogent väte. Projektet löper gemensamt mellan materialteknik, kryogenik & värmehantering och fordonsnivåförståelse, med ett brett intresse från industrin. Det riktar sig mot ultralätta och kostnadseffektiva on-board vätelagringslösningar med potential för användning i flera transportsätt genom att utveckla bränslesystem och liner-lösa tankar. (Kontaktpersoner: Thomas Bru, David Mattson)
  2. Additiv tillverkning för försörjningssystem till vätgasbränslen. Projektet löper gemensamt mellan områdena tillverkning, kryogenik & värmehantering och säkerhet & sensorer, med målsättningen att använda additiv tillverkning för bränslemunstycken. Munstyckena kommer att utformas för att stödja den gradvisa övergången från en lågkolhaltig bränsleblandning, det vill säga användning av väte samt vätebärare i blandning med lågkolhaltiga bränslen. Den utvecklade additiva tillverkningstekniken är mycket intressant för ett brett spektrum av applikationer över de olika transportsätten. (Kontaktperson: Marcus Gullberg)
  3. Mognad av nanoplasmonisk vätesensor. Projektet utforskar vätesensorteknologi i allmänhet och nanoplasmonisk sensorteknologi i synnerhet. Detta inkluderar att utforska hur sensorer för säkerhetskritiska system kan integreras, hur tidigare "för svåra att använda" material kan integreras i konstruktioner och hur efter-tillverkningsbehandlingar kan användas för att förbättra komponenters prestanda i väte. (Kontaktperson: Karine Arrhenius)

De andra två multidisciplinära forskningsprojekten i TechForH2 är "Bränslecellsutveckling och integration" och "Vätgas - samhälleliga utmaningar".

Sammanfattning

Projektnamn

TechForH2

Status

Pågående

RISE roll i projektet

Deltagare

Projektstart

Varaktighet

5 år

Total budget

162 000 000 SEK

Partner

Volvo Group, Scania, PowerCell Group, Johnson Matthey, Oxeon, GKN Aerospace, Insplorion, Siemens Energy, Stena

Finansiärer

Energimyndigheten

Koordinator

Projektmedlemmar

David Mattsson

Kontaktperson

David Mattsson

Marknadschef

Läs mer om David

Kontakta David
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.