Kontaktperson
Johan Fagerlönn
Senior Researcher
Kontakta JohanDetta projekt utforskade och demonstrerade hur trådlös kommunikation och interaktionsdesign kan öka säkerheten för cyklister. Projektet utformade och testade två prototyper och ett användargränssnitt med ljud och vibrationer som kan integreras i en cykelhjälm.
Syfte och mål
Det övergripande målet var att utforska samt demonstrera hur V2X-kommunikation kan fungera som effektiv informationsbärare mellan fordon och cyklist.
Utmaning
Utvecklingen av trådlös kommunikation i trafikmiljöer fokuserar idag mycket på motorfordon. Det finns ett behov av forskning och utveckling som fokuserar särskilt på de förutsättningar och behov som finns för cyklister. Utmaningen i projektet handlade dels om att hitta en teknisk lösning som tillmötesgår de krav som finns på dataöverföring, storlek och strömförsörjning. Dels handlade det om att ta fram ett användargränssnitt som informerar cyklisten på ett effektivt sätt, utan att vara irriterande eller onödigt distraherande.
Lösning
Projektet resulterade i två prototyper som använder olika teknisk arkitektur för att kommunicera information mellan bilar och cyklister. En prototyp nyttjade direkt kommunikation via V2X och den andra nyttjade kommunikation via mobilnätet. Prototyperna kan varna cyklisten i två olika vanligt förekommande risker i trafikmiljöer. I en av prototyperna fick även föraren av bilen en varning. Vidare utformades och testades användargränssnitt anpassat för integration i en cykelhjälm. I gränssnittet får cyklisten information via ljud och vibrationer genom benledande högtalarelement. Denna lösning tillåter cyklisten att höra omgivningen eftersom elementen inte täcker öronen. Nyttjande av hjälmen som gränssnitt kan potentiellt även bidra till ett ökat nyttjande av cykelhjälm i framtiden. Projektets studier och demonstration visade att lösningarna har lovande potential att kunna öka trafiksäkerheten och accepteras av användare.
Effekt
Insikter som skapades i projektet kan på sikt leda till ökad trafiksäkerhet och fortsatt attraktivitet för cykling som färdsätt. Projektet har därmed bidragit till främjande av hållbara städer och samhällen, hälsa och välbefinnande såväl som bekämpande av klimatförändringar.
Mer information
Projektets öppna slutrapport: https://www.vinnova.se/globalassets/mikrosajter/ffi/dokument/slutrappor…
V2Cyclist
Avslutat
Projektledare, koordinator, teknikutvecklare, interaktionsdesign
2017-10-01 – 2018-12-31
3.147.750 SEK
POC Sports, Scania, Volvo Cars, Svensk Cykling, Kapsch TrafficCom
Fordonsstrategisk Forskning och Innovation, FFI
Johan Fagerlönn Christian Jonasson Darius Jakonis Kristin Hammarberg Elin Hollström Björn Norberg Anna Sirkka