Kontaktperson
Gustav Green
Forsknings- och utvecklingsingenjör
Kontakta GustavVätgasdrift har i tidigare studier ansetts vara en praktisk och ekonomisk möjlighet för tunga skogstransporter att nå nollemission. Detta projekt avser analysera hur den praktiska värdekedjan ska gå ihop i Värmland för att vätgasdrivna skogstransporter ska bli verklighet.
Hur kan vätgaselektrifiering av värdekedjan för skogstransporter ske i Värmland? Det ska besvaras genom tätt samarbete med relevanta aktörer inom värdekedjan för skogstransporter i Värmland för att gemensamt utforma, beskriva och bedöma om ett framtida pilotprojekt kring vätgaselektrifiering av detta transportsegment är lämpligt i Värmland.
Arbetet kompletteras med systemövergripande beskrivningar och analys utifrån ekonomi, teknik, energiförsörjning, användarperspektiv samt reglering och lagstiftning.
Frågor som projektet avser hantera är bland annat:
Projektet tar även fram en generell beskriven rapport av hur vätgaselektrifiering av skogstransporter kan gå till i en region. Rapporten baseras på färdigheter från Värmland genom detta projekt och översätter det till andra län med hög andel skogstransporter.
På denna sida kommer publika dokument att publiceras under projektets gång.
V3 skog - vätgas i skogstransporter
Pågående
Region Värmland
Projektledare och koordinator
1,5 år
2,6 MSEK
Karlstads Energi, Everfuel, OK Värmland, Helmia Lastbilar, VSV Frakt, Kenneth Thybergs Åkeri, Stora Enso Skog
Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI)