Kontaktperson
Gustav Green
Forsknings- och utvecklingsingenjör
Kontakta GustavSnart lanseras de första bränslecellselektriska lastbilarna och samtidigt byggs tankinfrastruktur för vätgas ut i Sverige. Finns då förutsättningar för åkerier att praktiskt genomföra lönsamma transportuppdrag på vätgas?
När tunga fordon drivna på vätgas introduceras till den svenska marknaden, ställer åkerier sig frågan om de är lämpliga i deras verksamhet. Det finns således behov av verksamhetsnära analys av ekonomi, säkerhet, praktiska skillnader, värde för kunden med mer för transporterbjudanden drivet på vätgas.
Projektet tar fram ny kunskap och undersöker hur tunga bränslecellselektriska transportuppdrag kan genomföras i praktiken inom fjärrtransporter. Genomförandet baseras på verksamhetsspecifika data och intervjuer som ligger till grund för en systemanalys. Analysen kommer beskriva hur ett transportuppdrag drivet på vätgas kan se ut.
Projektets resultat sammanställs i en rapport som blir underlag inför ett potentiellt pilotprojekt där bränslecellselektriska fordon används för att genomföra transportuppdrag, om det anses lämpligt. Dokument kommer under projektets gång finnas tillgängliga nedan.
Slutrapport (pdf, 776.81 kB)
Kommunikationsmaterial - infoblad (pdf, 1.23 MB)
Final report (english) (pdf, 755.56 kB)
HydroHaul
Avslutat
Projektledare
6 månader
675 000 kr
Stay Fresh Sweden, OK Värmland, Karlstads Energi, Everfuel Sweden
Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI)