Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu
Bränslecellslastbil som går på vätgas och kör på en väg

Vätgaselektrifierat transporterbjudande med tunga fordon

Snart lanseras de första bränslecellselektriska lastbilarna och samtidigt byggs tankinfrastruktur för vätgas ut i Sverige. Finns då förutsättningar för åkerier att praktiskt genomföra lönsamma transportuppdrag på vätgas?

När tunga fordon drivna på vätgas introduceras till den svenska marknaden, ställer åkerier sig frågan om de är lämpliga i deras verksamhet. Det finns således behov av verksamhetsnära analys av ekonomi, säkerhet, praktiska skillnader, värde för kunden med mer för transporterbjudanden drivet på vätgas.

Projektet tar fram ny kunskap och undersöker hur tunga bränslecellselektriska transportuppdrag kan genomföras i praktiken inom fjärrtransporter. Genomförandet baseras på verksamhetsspecifika data och intervjuer som ligger till grund för en systemanalys. Analysen kommer beskriva hur ett transportuppdrag drivet på vätgas kan se ut.

Projektets resultat sammanställs i en rapport som blir underlag inför ett potentiellt pilotprojekt där bränslecellselektriska fordon används för att genomföra transportuppdrag, om det anses lämpligt. Dokument kommer under projektets gång finnas tillgängliga nedan.

Projektets slutrapport

Slutrapport (pdf, 776.81 kB)

Final report (english) (pdf, 755.56 kB)

Sammanfattning

Projektnamn

HydroHaul

Status

Avslutat

RISE roll i projektet

Projektledare

Projektstart

Varaktighet

6 månader

Total budget

675 000 kr

Partner

Stay Fresh Sweden, OK Värmland, Karlstads Energi, Everfuel Sweden

Finansiärer

Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI)

Projektmedlemmar

Bidrar till FN:s hållbarhetsmål

7.Hållbar energi för alla
8.Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
Gustav Green

Kontaktperson

Gustav Green

Forsknings- och utvecklingsingenjör

+46 73 034 95 68

Läs mer om Gustav

Kontakta Gustav
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.