Kontaktperson
Lina Orrell
Senior Usability Researcher
Kontakta LinaMed utvärderingskrav vid upphandling som tar hänsyn till, inte endast tekniska krav, utan även till användaren och dess sammanhang erhålls ett system som är användarvänligt och effektivt. Tillämpad utvärdering av användbarhet påverkar hela systemets livscykel i en positiv riktning från anskaffning, implementering, utbildning till stöd.
De investeringar som görs kring användbarhet vid upphandling betalar sig ofta snabbt efter införandet med tanke på mindre tidsåtgång, frustration och stress för användaren vid interaktion med systemet. Det ger även andra positiva synergier så som mindre behov av support, kompletterande stödsystem och inlärningstid. Det är alltså väl värt att investera i en användbarhetsexpert.
Vid en upphandlings- eller utvecklingsprocess av digitala system bör en användarcentrerad inriktning vidtas för att möta de behov som verksamheten och dess användare har. Utgå alltså från användarens och verksamhetens behov och inte systemets begränsningar och flöden. Genom att definiera och uppfylla användarkriterium kan man säkerställa måluppfyllelse, tillgänglighet och ökad användarupplevelse vid användandet av systemet.
Vid en upphandling som lyder under LOU, lagen om offentlig upphandling, är en strukturerad anskaffningsprocess alltid att föredra och självklart extra viktig. Det är tryggt med en oberoende användbarhetsexpert som är med er hela vägen eller vid vissa valda aktiviteter.
Med vår expertis kan vi i början av processen samla in användarnas behov och sätta dessa i rätt kontext, beskriva användningsfall och scenarion till att formulera kravspecifikationen. Insamling görs med lämplig metod så som tex intervjuer, användarresa, fokusgrupp eller enkäter. När det finns anbud kan vi bidra med vår långa erfarenhet av att utvärdera användbarhet genom användbarhetstester (användningstest), enkäter (tex SUS) och expertutvärderingar, även kriteriebaserad- och heuristikutvärdering.
Vi följer ISO standarden ISO 9241:11 (2018) för att mäta ändamålsenlighet, effektivitet och tillfredställelse vid tester med användare där man önskar förstå hur användarvänligt ett system, tjänst eller produkt är. Gällande expertutvärderingar har vi bland annat vana av de sju dialogprinciperna i standarden ISO 9241:110 (2020). För ett resultat som är jämförbart och mätbart behöver först ett utvärderingsprotokoll och scenariobaserade uppgifter utvecklas och tas fram. Det kan också vara aktuellt att innan utvärderingen vikta scenariona mot varandra om dessa ska ge olika utfall.
Utifrån var ni befinner er i er process kan vi bidra med följande:
Kontakta oss så tittar vi tillsammans på de behov ni har och var vår expertis kan komma till nytta.