Kontaktperson
Patrik Klämberg
Senior projektledare
Kontakta PatrikTester för släcksystem avsedda för motorrum enligt SP Metod 4912, UNECE R107, och/eller AIS 135.
Denna metod utvärderar släckförmågan för brandsläcksystem under realistiska förhållanden för motorrum. Testerna inkluderar flera olika typer av bränder inuti en motorrumsrigg som utvecklats för ändamålet. Släcksystemen utvärderas utifrån förmågan att släcka de olika testbränderna.
SP Metod 4912 testar brandsläcksystem avsedda för motorrum på ett väldefinierat och objektivt sätt. Släcksystemen testas mot realistiska brandscenarier som kan uppstå i fordon eller maskiner för utvärdering av deras prestanda. Systemtesterna beaktar geometri, obstruktioner och luftflöde som är typiskt för motorrum. Detta möjliggör realistisk utvärdering av prestanda under reproducerbara och repeterbara förhållanden.
Släcksystemen kan testas mot de olika testscenarierna listade nedan. I slutändan kommer ett system att uppnå en ranking baserat på vilka tester som genomförts samt under vilka förutsättningar som testerna genomförts, t.ex. nivå av luftflöde samt hur öppen/tillsluten testriggen är (öppenhetsgrad).
Testriggens öppenhetsgrad kan modifieras för att återspegla den miljö där släcksystemet skall installeras. Detta kommer också att påverka den slutliga rankingen av släcksystemet, med en högre ranking för en ökad grad av öppenhet. Högsta ranking uppnås när tester är genomförda utan golv och tak samt fram- och bakväggar i testriggen.
Efter test levereras en testrapport med resultaten som kan ligga till grund för produktcertifiering, exempelvis enligt SPCR 183 eller SPCR 199 (P-märke).