Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu
Byggnader och vägbroar i Stockholm i dimma

Att förstå framtiden är nyckeln till framgång

De företag som klarar framtidens krav är de som vågar titta bortom det självklara och hantera flera möjliga scenarion. Med rätt verktyg går det att navigera i osäkerhet och ta kontroll över sin framtid – med innovation i centrum.

I en värld där förändringstakten accelererar och osäkerheten är konstant, blir det avgörande att inte bara förutse framtiden utan att också aktivt forma den. Framsyn och innovationsledning är två kraftfulla verktyg i det arbetet. 

– Man kan se framsyn som metod för strategisk planering och ett arbetssätt för att blicka framåt, över längre tidshorisonter än vad företag vanligtvis gör, och då utforska osäkerheter och alternativa framtider, säger Magnus Carl Eriksson, enhetschef Framsyn & Strategi på RISE. 

Hämtat från andra världskrigets underrättelseverksamhet 

Begreppet framsyn har sitt ursprung i det engelska ”foresight”, som är ett vetenskapligt fält med anor från underrättelseverksamhet efter andra världskriget. Det har sedan dess omvandlats till ett tvärdisciplinärt fält som rymmer allt från teknologi och innovation till politiska, miljömässiga, ekonomiska och sociala frågor. 

– Det här är något som de flesta företag och organisationer har stor nytta av, konstaterar Magnus Carl Eriksson. 

– Ett övergripande syfte är att bättre förstå framtida möjligheter och hot, för att förbereda sig på framtiden, utforma robusta strategier och handlingsplaner samt skapa samsyn kring omvärlden och riktningen framåt, säger han. En av de viktiga poängerna med att arbeta med framsyn är att laborera med en mångfald av alternativ i sina analyser. 

– Det kan vara lockande att rikta in sig på de framtidsscenarion som är önskvärda, och möjligen de som kan vara sannolika. Men för att ha en fullgod beredskap och förmåga till omställning gäller det att även ta med de möjliga framtida utvecklingsspåren.   

Önskvärt, sannolikt och möjligt. Alla tre perspektiv måste alltså finnas med för att kunna säkerställa möjligheten till snabb anpassning och skapa en solid grund för långsiktig tillväxt. 

– Det är det säkraste sättet att ha beslutsunderlag nog för att vara proaktiv, och minska risken för att behöva agera reaktivt på kriser och skiften. 

Enkelt uttryckt handlar det bland annat om att se till att du inte har en utvecklingsavdelning som tar fram nya skrivmaskinsmodeller när hela världen vill ha datorer.

Cecilia Tall, affärsutvecklingschef Innovationsledning på RISE

Pålitliga och relevanta framtidsscenarion 

Innovation av något slag kommer att vara en avgörande faktor för livskraftiga företag, och med framsyn läggs alltså en god grund för ett framgångsrikt innovationsarbete. Här kommer behovet av innovationsledning in i bilden, det vill säga ​processer, verktyg och ​ett systematiskt arbetssätt som bygger upp och upprätthåller kontinuerlig utveckling av produkter, tjänster och strategier. Framgångsrik innovationsledning bygger på förmågan att förutse trovärdiga framtidsscenarier. 

– Enkelt uttryckt handlar det bland annat om att se till att du inte har en utvecklingsavdelning som tar fram nya skrivmaskinsmodeller när hela världen vill ha datorer, säger Cecilia Tall, affärsutvecklingschef Innovationsledning på RISE. 

Det gäller alltså dels att kunna bestämma riktning på innovationsarbetet, men även om organisatoriska frågor som när det är dags att skala upp, i vilken utsträckning resurser kan optimeras och hur ansvar ska fördelas. 

– Det måste finnas en viss frihetsgrad i organisationen för att kunna få ett önskvärt resultat på sikt. Vilket i sin tur kräver modiga ledare som både vågar driva ett förbättringsarbete och släppa en del av kontrollen, säger hon. 

Arbetet kan anpassas till olika ambitionsnivåer 

De verksamheter som​ ​vill​ ​​skapa strategier och arbetssätt​ för framväxande trender och marknadsförändringar kan vända sig till RISE för att komma i gång med ett arbete kring framsyn och innovationsledning. 

– Vi anpassar oss efter olika ambitionsnivåer, och ett av de mer ambitiösa uppläggen är när vi bygger in framsynskompetens – framtidskunnighet – hos kunden och företaget. Oftast skapar vi skräddarsydda workshops för att fullt ut kundanpassa arbetet. Där jobbar vi gemensamt med kund, och med metoder som omvärlds- och trendanalyser, osäkerhetsanalyser, framtidsscenarier, konsekvensanalyser och strategiska färdplaner, säger Magnus Carl Eriksson. 

När det gäller innovationsledning specifikt, kan RISE också hjälpa till med implementering av arbetsmetoder och certifiering enligt de ISO-standarder som finns. 

– En av våra styrkor är att vi har ett team bestående av mer än 3 000 experter, vilket gör att vi kan erbjuda både bredd och djup på de flesta​ utmaningar och​ områden​. ​​Hos oss finns expertis inom allt från cybersäkerhet och cirkulära materialflöden till resurshantering och energiomställning​, säger Magnus Carl Eriksson. 

FYRA STEG TILL ETT FRAMTIDSSÄKRAT FÖRETAG

Vägen till att få framsyn och innovationsledning att vara en integrerad del av företaget kan delas upp på fyra nivåer. Arbetet leds av RISE, och det är inte nödvändigt att gå igenom alla nivåer utan det går bra att ta någon eller några i taget.  

  1. Skapa en förståelse och gemensam bild kring pågående förändringar, osäkerheter och utmaningar som sker i omvärlden, genom exempelvis omvärlds- och trendanalys. 
  2. Föreställ er möjliga konsekvenser och alternativa framtider genom att utveckla framtidsscenarier som sträcker sig över lång tid, exempelvis tio år. 
  3. Agera förebyggande på ett långsiktigt och målmedvetet sätt, genom att skapa handlingsplaner där befintliga strategier och planer stress-testas mot scenarier.  
  4. Implementera handlingsplaner och fortsätta med bevakning genom kontinuerlig omvärlds- och trendanalys, periodvis utforskande av scenarier, samt ett strategiskt och aktionsorienterat beslutsstöd. 
Magnus Carl Eriksson

Kontaktperson

Magnus Carl Eriksson

Enhetschef

+46 10 516 55 61

Läs mer om Magnus Carl

Kontakta Magnus Carl
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

Cecilia Tall

Kontaktperson

Cecilia Tall

Chef Strategisk forskning och affärsutveckling

+46 10 516 60 49

Läs mer om Cecilia

Kontakta Cecilia
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.