Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu
Elledningar i Göteborg

Algoritmen hjälper till med balans i elnätet och smartare elkonsumtion

Göteborg Energi Nät behövde nya verktyg för att jämna ut belastningen i elnätet och hjälpa kunder att konsumera el på rätt sätt. Lösningen? Nya algoritmer som automatiskt känner av om kunden har elbil, solceller eller värmer upp villan med el som kan användas för att bättre planera elnäten och hjälpa kunderna att ändra sina förbrukningsmönster – och i slutändan undvika att betala för mycket.

Senast den 1 januari 2027 ska alla elnätsföretag ha infört en tidsdifferentierad effekttariff, som innebär att elnätskostnaden blir lägre om kunden sprider ut eller flyttar sin elanvändning till tidpunkter då belastningen på nätet är lägre, eller dyrare om kunden använder el när belastningen är hög. Hos Göteborg Energi Nät pågår planeringen inför förändringen för fullt.

– Idag är det väldigt hög belastning på elnätet vissa tider på dagen och på vintern. Övriga tider används nätet mycket mindre. Genom att införa differentierade avgifter beroende på när elen används vill man jämna ut förbrukningen och på så sätt använda elnätet mer effektivt, säger Mihail Chigrichenko, affärsutvecklare på Göteborg Energi Nät.

Kräver ändrat beteende

I dag finns flaskhalsar i överliggande regionnät och stamnäts överföringsförmåga, något som kan leda till kapacitetsbrist i Göteborg inom några år. Utbyggnad av dessa nätnivåer pågår men tar för lång tid för att möta elbehovet. För att sprida ut förbrukningen och kapa topparna i eleffektförbrukningen krävs att elanvändarna ändrar sitt beteende. Tidsdifferentierade effektavgifter är en viktig del av det. Kommunikation en annan.

– Vi vill kunna identifiera och kommunicera direkt med kunder med en viss förbrukningsprofil. Ett enkelt exempel är att rikta information till elbilsägare som laddar mitt på dagen och informera just dem om att de kan spara pengar genom att ladda på natten i stället. Det gör våra kommunikationskampanjer mycket mer träffsäkra.

Genom att förstå hur olika kundsegment förändras över tid får Göteborg Energi Nät insikter om var de ska sätta in sina resurser. Om andelen elbilar ökar i ett område behövs kanske förstärkning där

Vände sig till RISE

Genom att hjälpa kunderna att använda eleffekt vid tider då kostnaden blir som lägst kan Göteborg Energi bidra till att belastningen på elnätet blir så optimal som möjligt. För att få underlag till denna datadrivna kommunikation vände sig Göteborg Energi till RISE.

– Vi har tagit fram en dataanalysmodell och algoritmer som kan analysera data från hushållsmätarna och identifiera kundsegment utifrån olika förbrukningsmönster. På så sätt kan man hitta grupper som till exempel har elbil, solceller eller olika typer av värmesystem, säger Claes Sandels, forskare på RISE.

I projektet användes tre års anonymiserade data från 50 000 av Göteborg Energi Näts villakunder. Metoderna har potential att skalas upp till alla elkunder i Göteborg. Resultaten kan också användas som underlag för planering av elnätet.

– Genom att förstå hur olika kundsegment förändras över tid får Göteborg Energi Nät insikter om var de ska sätta in sina resurser. Om andelen elbilar ökar i ett område behövs kanske förstärkning där, säger Claes Sandels.

Fortsätta utveckla och börja använda

Mihail Chigrichenko är mycket nöjd med samarbetet med RISE.

– Det har fungerat jättebra. Framöver hoppas vi kunna utveckla lösningarna tillsammans med fler energiaktörer. Elnätsbolagen täcker hela Sverige men konkurrerar inte med varandra, så det finns bra förutsättningar för att dela med sig av resultat och fortsätta utvecklingen i nya projekt, säger Mihail Chigrichenko.

Men det handlar också om att faktiskt använda de verktyg och lösningar som redan tagits fram.

– Den stora utmaningen är att införa den datadrivna kommunikationen i organisationens processer. Det är en sak att ha tillgång till data, en annan att faktiskt använda den. Vi behöver göra det enkelt att använda informationen i kommunikationsarbetet eller som underlag för beslut, säger Mihail Chigrichenko och fortsätter:

– En annan viktig fråga är kundernas integritetsskydd. Som företag är vi framför allt intresserade av data på gruppnivå, även om vi använder informationen för att skapa nytta för den enskilda kunden. Det är viktigt att vi är transparenta kring vilken data vi använder och hur, så att vi behandlar kundernas personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen, säger Mihail Chigrichenko.

Andra kundkategorier

Claes Sandels ser stor potential att skala upp i framtiden.

– Nu har vi tittat på villakunder. I framtida forsknings- och utvecklingsprojekt vill vi fortsätta utveckla för andra kundkategorier, till exempel industrifastigheter och kontorsfastigheter. Visionen är att kunna modellera en hel stad för att kunna optimera dess effekt- och energiflöden, säger Claes Sandels.

Claes Sandels

Kontaktperson

Claes Sandels

Forskare

+46 10 516 59 74

Läs mer om Claes

Kontakta Claes
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.