I webbtjänsten Cirkulära kartan finns inspirerande case på konkreta och lönsamma cirkulära affärer. De goda exemplen är väldigt värdefulla, säger projektledaren Josefina Sallén som uppmanar fler bolag att dela sina lösningar.
–Det finns ett stort behov i Sverige av att se hur andra gör, förstå cirkulär ekonomi i praktiken och underlätta matchmaking mellan potentiella affärspartner.
På Cirkulära kartan återfinns delningsplattformen Vakansa som tar sikte på stadens många outnyttjade byggnader. Idén är att matcha tomma lokaler med verksamheter som ofta har svårt att på egen hand bära ett hyreskontrakt. Samnyttjandet ger vinster i resurseffektivitet och ökad nyttjandegrad – och kanske en mer levande stad.
Ett annat exempel är Hako Ground & Garden som växlat till en servicebaserad affärsmodell. Bolaget brukade sälja maskin för maskin men tillhandahåller idag utrustning i gott skick för park- och markskötsel sommartid, och snöröjningsmaskiner vintertid. Maskinparken underhålls återkommande, får ett längre liv och jämnar samtidigt ut beläggningen i Hakos verkstäder.
Vad är fördelarna med att vara med i Cirkulära kartan?
– Företagen får en synlighet som en cirkulär spelare.
Karttjänsten uppkom när Region Halland ville kartlägga cirkulära företag i regionen. Dels för att kunna stötta dem, dels för att sprida goda exempel och även för att själva förstå mer vad cirkulär ekonomi handlar om i praktiken.
– Regionen behövde förstå vilka bolagen var för att konkretisera vad cirkularitet är för något. Visst, vi kunde sätta ihop en pdf-rapport men en sådan är ju ”död” och inaktuell inom två månader. Vi behövde något annat, som kan leva och något alla kan ha nytta av, säger Josefina Sallén.
– Kartan bygger inte på att allt ska vara med. Men den ger flera bra exempel på vad cirkulär ekonomi är i praktiken.
Varje företag behöver ju hitta sitt eget sätt till att ställa om till cirkulära erbjudanden.
Kriterier och prioriterade områden
För att kunna ta plats behöver bolagen i första hand uppfylla huvudkriterierna som handlar om lång livslängd, hög nyttjandegrad och återcirkulering. Vidare finns ett antal prioriterade områden som bolagen bör arbeta med:
- Använda förnybar energi för att tillverka och tillhandahålla sina erbjudanden.
- Jobba med kontinuerliga förbättringar mot cirkulära principer och resursproduktivitet.
- Investera i cirkulära erbjudanden och kompetenser.
- Kommunicera ärligt och transparent hur bolaget agerar cirkulärt.
- Samarbeta med andra i cirkulära affärsekosystem, till exempel genom att delta i forskning och -utvecklingsprojekt.
– Tycker man att man uppfyller kriterierna så får man väldigt gärna höra av sig till oss, säger Josefina Sallén.
Vad har du själv haft för nytta av tjänsten?
–Den ger bra inspiration. Vi har använt flera exempel i våra utbildningar. Det blir en bra dialog kring kriterierna när man har företag att utgå ifrån. Man kommer direkt in på kärnan, vad är ett cirkulärt företag? Varje företag behöver ju hitta sitt eget sätt till att ställa om till cirkulära erbjudanden.
– Det är precis sånt här vi behöver.
Cirkulära kartan
Cirkulära Kartan visar upp verksamheter där delar av verksamheten är cirkulär och man har ambitioner att göra mer. Kartan ska därmed vara en inspiration för företag som vill vara del av cirkulära affärsekosystem. Kartan skapades inom ramen för projektet Cirkulära Halland, som ett alternativ till en rapport som snabbt blir inaktuell.
Detta är bara början, avsikten är att kartan ska växa och utvecklas över tid, och ser du att ditt företag passar på kartan så tveka inte att kontakta oss: josefina.sallen@ri.se eller derek.diener@ri.se.
Du hittar kartan på https://cirkularakartan.ri.se/