Kontaktperson
Victor Kardeby
Senior Forskare
Kontakta VictorRevisionsbyrån Atrakta har inom ramen för EU-projektet Digikraft fått stöd i att förbättra sitt digitala erbjudande till sina kunder. Tillsammans med bland annat RISE har de övergått från manuell hantering till digitala lösningar vid personliga kundmöten. Vi tog tillfället i akt att lyssna på Helen Salmonsson, vd och en av de fem grundarna av Atrakta.
– Vi drivs av ständiga förbättringar och som relativt nystartad aktör är det svårt med resurser. När möjligheten till samarbeten i Digikraft uppstod så ville vi få hjälp att utveckla ett digitalt erbjudande till våra kunder.
Atrakta i Sverige AB är inne på sitt tredje verksamma år och är ett företag som föddes ur en dröm som de fem grundarna delade, att skapa något som de tyckte saknades. Atraktas syfte är att se människan och därmed inspirera och förändra branschen inifrån med visionen att skapa den bästa kundupplevelsen.
– Atrakta började som ett revisionsföretag, men har vidareutvecklats för att bättre kunna tillgodose våra kunders behov. Vi vill inte vara ett nödvändigt ont utan de kunder som väljer oss ska uppskatta vårt engagemang.
Atraktas kunder sträcker sig över olika branscher, från enmansföretag till större koncerner med hundratals miljoner i omsättning. Vad som förenar deras kunder är kundernas gemensamma strävan efter utveckling och framgång.
– För oss är det viktigt att bygga relationer så vår affärsmodell bygger på att vi ska vara tillgängliga i dubbel bemärkelse. Dels ska det vara enkelt att nå oss och dels ska det inte kosta pengar att kontakta oss i mindre frågor.
För oss är det viktigt att bygga relationer så vår affärsmodell bygger på att vi ska vara tillgängliga i dubbel bemärkelse.
Atrakta sätter kunden i fokus och har i linje med detta arbete tagit fram ett koncept som ska hjälpa företag att ta sig till “säljbart skick”. Säljbart i betydelsen hållbart, lönsamt och attraktivt där företaget i fråga får bättre insikter om sitt faktiska nuläge utifrån flera perspektiv och därmed hjälp med vilka steg som behöver tas.
– Vi erbjuder en paketering för att hjälpa våra kunder att nå sitt önskade läge, något som vi kallar för ”samskapa företag till säljbart skick”. Det handlar om att företaget ska blir sin bästa version.
– Företagen kommer att bli den bästa versionen av sig eftersom det kommer att vara både enklare, roligare och mer lönsamt att ha ordning och reda, effektiva processer, engagerade medarbetare och engagerade kunder. Vi är nog ganska unika i att ta ett helhetsgrepp om både det hårda, i form av siffror, och det mjuka, i form av människor.
Inom ramen för EU-projektet Digikraft har Atrakta fått hjälp att göra delar av sin process för kundmöten mer digitala.
– Vi hade en manuell process för vårt ”säljbart skick” som vi önskade få mer digital och vi har fått väldigt bra uppmuntran och stöd från RISE i det arbetet. De har hjälpt oss så att vi nu har en digital plattform för analys och rapportering, vilket möjliggör för oss att skala upp av vårt erbjudande.
Vi upplever själva att det blir mer effektivt och professionellt. Responsen har varit väldigt positiv.
Tillsammans med RISE har de identifierat de hjälpmedel och digitala lösningar som Atrakta behöver för att arbeta mer effektivt.
– Vi upplever själva att det blir mer effektivt och professionellt. Responsen har varit väldigt positiv och då är det av värde att vi lägger tid på rätt saker, vilket enligt oss är personliga möten. Vi hoppas verkligen att vi kan fortsätta att utveckla våra tjänster utifrån medarbetarnas styrkor och kundernas behov, avslutar Helen Salmonsson.
Digikraft är ett projekt som stödjer små och medelstora företag i Västernorrland, Jämtland och Härjedalen att påbörja eller komma vidare i sin affärsutveckling med hjälp av digitala verktyg. Det finns tre erbjudanden för att nå företag med olika utvecklingsbehov.