Under ett års tid har RISE tillsammans med Uppsala universitet, Chalmers tekniska högskola och Blue Institute, inom ramen för projektet SweBIC, undersökt förutsättningarna för att etablera en nationell teknikinfrastruktur för battericell- och materialproduktion, med ambitionen att stötta utvecklingen av svensk batteriindustri. Studiens resultat har nu publicerats i en slutrapport.
Den globala efterfrågan på batterier förväntas öka från cirka 280 GWh år 2021 till cirka 2 600 GWh år 2030. Denna prognos har medfört en kraftig nyetableringsvåg av batterifabriker runt om i Europa. Sverige har i dagsläget en stark position i denna värdekedja, men mer kommer att behövas för att säkerställa en konkurrenskraftig uppskalning av batteriproduktionen, vilket nyligen accentuerats genom de utmaningar som Northvolt ställts inför.
Med den utgångspunkten inleddes projektet SweBIC, vars resultat nu alltså mynnat ut i en rapport.
– Vi har konstaterat att det idag finns tre geografiska områden i Sverige där näringsliv och region satsar; Mälardalen, Skellefteå och Västsverige. Genom workshopar och djupintervjuer med representanter från industrin och berörda myndigheter har vi nått slutsatsen att det finns ett stort behov av infrastruktur för såväl forskning som industrialisering, säger Maciej Wysocki, projektledare på RISE.
Rapporten föreslår tre typer av pilotlinjer som ska hjälpa svensk batteriindustri med den del av processen som idag medför både hög kostnad och hög risk. Där har områdena forskning och materialutveckling, test och demonstration, samt produktionsuppskalning och processutveckling identifierats.
Det finns ett stort behov av infrastruktur för såväl forskning som industrialisering.
– I Europa ser vi konkurrens i form av såväl pågående initiativ som etablerade infrastrukturer. Dessa är dock oftast akademiska, och forskningsorienterade. Bristen på industrialiseringsinfrastrukturer är alltså påtaglig även i resten av Europa, och som en följd upplever industrin idag stora problem med instabila processer, hög kassation i produktionen och problem vid uppskalning och industrialisering, säger Maciej Wysocki och fortsätter:
– Projektet föreslår etableringen av tre regionala hubbar, var och en bestående av en eller flera av de föreslagna pilotlinjerna, som kan stötta respektive regionalt batterikluster. Ur ett ekonomiskt perspektiv är dock det bättre med en samlokaliserad nationell infrastruktur, eftersom en sådan skulle medföra flera stordriftsfördelar, visar slutsatserna från projektet.
För Sverige är behovet av en fungerande och storskalig batteriförsörjning omfattande, tack vare fordonsindustrin, landets viktigaste exportnäring. Fordonsindustrin befinner sig mitt i den gröna omställningen, och dess behov av batterier ökar stadigt i jakten på fossilfrihet. Maciej Wysocki hoppas att rapportens slutsatser ska skapa en ökad förståelse för behovet av samarbete.
– Jag upplever att det finns en uttalad oro inför framtiden, vilket har nyligen stärkts av de utmaningar som Nothvolt står inför. Min förhoppning är att rapporten ska bidra till insikten att vi behöver ökad samverkan och riskdelning för att säkra utvecklingen av batteriindustrin i Sverige, där både myndigheter, regioner och industri är delaktiga.
SweBIC finansierades av Energimyndigheten.
Ladda ner och läs rapporten nedan.
SweBIC: Final report (pdf, 1.92 MB)