Vill du att din verksamhet ska bidra till att världen når 1,5-gradersmålet? Är du samtidigt osäker på vad det är just ditt företag faktiskt behöver förändra? Lösningen kan vara en hållbarhetsanalys, där både dina risker och din potential kommer upp på bordet.
Att vi gemensamt behöver förändra hur vi lever, producerar och konsumerar för att nå 1,5-gradersmålet är något de flesta är med på. Men det är inte alltid så lätt att veta vad och hur man ska göra. I de situationerna är det bra att börja med en hållbarhetsanalys.
– En hållbarhetsanalys ser lite olika ut beroende på vem som gör den, men generellt sett kan den användas för såväl produkter och tjänster som för organisationer. Genom analysen kan vi ta reda på dels vad som bidrar till hållbarhet, dels var problemen som behöver förändras finns, säger Inger-Lise Svensson, chef för enheten för energi- och miljösystemanalys på RISE.
Läs om RISE erbjudande kring oberoende hållbarhetsanalys för ökad konkurrenskraft.
Kan ge konkurrensfördelar
Att alla verksamheter faktiskt tar reda på och agerar på sina möjligheter och utmaningar är en viktig pusselbit i att världen ska klara av att nå målet om ett klimatneutralt samhälle.
– Självklart är det jätteviktigt vad som sker på policynivå, men det förtar inte behovet av personligt ansvar även från företagens sida. Dessutom kan resultaten från hållbarhetsanalysen innebära konkurrensfördelar och minimera risker, så man har verkligen allt att vinna på att göra en sådan.
Tar man hjälp av RISE får man tillgång till en oerhört bred kompetens kring både teknik och hållbarhet
Analys på olika nivåer
Hållbarhetsanalysen kan göras på allt från en enskild produkt till stora komplicerade processer, och kan inkludera miljömässiga, ekonomiska och sociala aspekter.
– Det finns flera olika metoder man kan använda beroende på vad det är man vill undersöka. Vad företaget har för slags verksamhet styr vilka saker analysen fokuseras på.
Om ditt företag till exempel är energiintensivt kommer mycket fokus att ligga där. Om det istället sysslar med import läggs fokus på underleverantörer och transporter.
– Det finns inte en lösning som passar alla, men det finns lösningar för alla företag.
Svara upp mot krav från samhälle och kunder
Det finns också uppenbara konkurrensfördelar med att göra en hållbarhetsanalys.
– Kraven ökar hela tiden från både samhälle och kunder att företag ska kunna visa papper på sin miljöpåverkan och vad de gör för att minska den. Har man gjort en hållbarhetsanalys har man svar på frågorna, och kan samtidigt minska de risker som okunskap innebär. Man är redo och slipper bli tagen på sängen.
RISE har expertis inom teknik och hållbarhet
Att göra en hållbarhetsanalys helt själv är dock inget som Inger-Lise Svensson rekommenderar.
– Självklart kan man ta fram data själv, men tar man hjälp av RISE får man tillgång till en oerhört bred kompetens kring både teknik och hållbarhet, och då kan man få syn på både risker och möjligheter som man aldrig hade hittat själv, avslutar Inger-Lise Svensson.