Kontaktperson
Josefina Sallén
Expert cirkulära affärsmodeller
Kontakta JosefinaI poddens andra avsnitt dyker vi ner i den omvälvande värld som Future Adaptive Design utgör. Våra värdar Josefina Sallén och Gunnar Oesterreich pratar med Kristine Lium, Vidde och Thomas Nyström, RISE om hur Vidde, i samarbete med RISE och Pininfarina, banar väg för en ny era inom produktdesign.
Future Adaptive Design är ett innovativt tillvägagångssätt som fokuserar på att utforma produkter med en radikalt förlängd livslängd och utveckla lönsamma affärsmodeller som stöder hållbara metoder. Vidde skapar snöskotrar som inte bara håller längre, utan som också är mångsidiga och erbjuder överlägsna lösningar på de begränsningar som nuvarande design medför.
Vidde berättar om sitt uppdrag att flytta kundernas fokus till de långsiktiga besparingarna och fördelarna med principerna för cirkulär ekonomi. Detta innebär en omdefiniering av ägande och finansiella strukturer, vilket främjar en gradvis men ändå effektfull förändring på marknaden.
Vårt samtal med Kristine Lium från Vidde Snow Mobility belyser:
Thomas Nyström kommer att ta upp de viktigaste frågorna inom cirkulär design:
Följ med oss när vi avslöjar framtiden för hållbar design och affärsinnovation och lär dig hur du kan vara en del av denna spännande omvandling. Lyssna och bli inspirerad att ta steget mot en cirkulär ekonomi!
Kristine Lium är chef för design och hållbarhet på Vidde Mobility. Med bakgrund inom företagsekonomi och konsumentbeteende har Kristine i över 15 år arbetat med att utforma affärsmöjligheter, produkter, lösningar och upplevelser som ligger i skärningspunkten mellan användaren och varumärket/produkten. Hon brinner för att hitta lösningar och designa dem med långsiktig påverkan i åtanke. Genom att ta ett bredare perspektiv på produktens fotavtryck är målet att få innovation och hållbarhet att gå hand i hand. När man lyckas innebär det att man designar långvariga lösningar som balanserar attraktion från målgruppen, med funktionalitet och positiva affärsresultat.
Thomas är designforskare med ett intraprenöriellt och möjlighetsorienterat förhållningssätt och mer än 20 års erfarenhet av affärsutveckling, design, projektledning, undervisning och organisationsförändringar. Thomas forskning vid RISE enhet för Affärsdesign fokuserar på hur fysiska produkter kan utformas för att minska affärsrisker i cirkulära affärsmodeller. Detta kan uppnås genom att designa fysiska produkter för att bli "Framtidsadaptiva" för att bättre klara av olika framtida förändringar och bevara sina olika värden.