Kontaktperson
Anders Lundblad
Forskare
Kontakta AndersI ALPH utvecklas nya beläggnings- och formningsmetoder för att använda aluminium som material till bipolära plattor i högtemperaturs polymerelektrolyt-membran bränsleceller (HT-PEMFCs). Den lätta metallen kombinerad med högre temperatur möjliggör lättare bränsleceller med enkelt kylsystem för användning i bland annat tyngre lastbilar.
Bränsleceller utgör en möjlig strömkälla för elektrifiering av tyngre fordon som lastbilar. Majoriteten av alla bränsleceller är lågtemperaturs polymerelektrolyt-membran bränsleceller (LT-PEMFC) som använder ren vätgas i kombination med syrgas från luften, vid upp till 100 °C, för att producera elektricitet. Genom att använda högtemperaturs polymerelektrolyt-membran bränsleceller (HT-PEMFC), kan driftstemperaturen höjas upp till ca 160 °C. Högre temperatur förenklar kylsystemet samt möjliggör användningen av vätgas med lägre renhetsgrad, till exempel att vätgas producerad från metanolreformering som leds direkt in i bränslecellen. Metanol som bränsle är lättare att förvara samt tanka in i en lastbil. Med ett HT-PEMFC system kan därmed ett bränslecellssystem, med ett enklare kylsystem och drivet på metanol, tillverkas.
I projektet ALPH, utvecklas nya bipolära plattor av aluminiumlegeringar för HT-PEMFC. Genom att tillverka dessa av aluminium kan vikten på bränslecellen minska och därmed höja effektdensiteten. För att kunna hantera den korrosiva miljön i bränslecellen behöver nya ytbeläggningar utvecklas. Även formning och sammanfogning av bipolära plattor i aluminium ska studeras i projektet. Testmetoder både utanför (ex-situ) och inuti (in-situ) en HT-PEMFC ska utvecklas i ALPH.
ALPH
Pågående
Koordinator
3 år
Blue World Technologies, Cell Impact, Gränges, Impact Coatings, Jönköpings Tekniska Högskola, LPTech, Uppsalas Universitet
Anders Lundblad Hannes Nederstedt Karin Törne Smita Gangaprasad Rao