Kontaktperson
Åsa Kärnebro
Innovations- och processledare
Kontakta ÅsaHur påverkas svenska hamnars verksamhet av omvärldsfaktorer som totalförsvar, NATO och klimatförändringar? Vilka synergier och motsättningar finns mellan utvecklingen mot den hållbara hamnen och de nya satsningar som behöver ske i en föränderlig omvärld?
"Den hållbara hamnens” utveckling studeras i det här projektet utifrån de nya förutsättningar som råder i vår omvärld. Extrema väderhändelser påverkar hamnar genom att orsaka skador på hamninfrastruktur, hamnavstängningar, ökad risk och frekvens av fartygsincidenter och kusterosion. Intressenter har stora förväntningar på hamnarna efter Sveriges Natomedlemskap och nya krav på totalförsvar.
I hamnars strategier mot ökad hållbarhet blir det framgent avgörande att förstå vilka andra omvärldsfaktorer som potentiellt påverkar verksamheten. Målet är att identifiera både möjligheter och utmaningar för att säkerställa en effektiv och hållbar hamn.
Hamnar som medverkar i projektet får möjlighet till internationellt nätverkande genom ”Green Supply Chains”-projektet. ”Green Supply Chains” är ett Interreg-projekt inom Nordsjöregionen och drivs av Hamburg Port Marketing. Fem hamnar ingår: Port of Hamburg, Skagen Port, North Sea Port, Port de Brest och Waalvijk Haven. Kristinehamns kommun och RISE är svenska projektpartners.
Den hållbara hamnen i en ny omvärld
Pågående
Projektledare och projektutförare
30 nov 2026
3 060 000 SEK
Luleå hamn , Kvarken Ports – Umeå, Stockholms hamnar, Visby, Oxelösund, Karlshamn, Göteborg, Branschorganisationen Sveriges hamnar
Trafikverket
Vendela Santén Per Wide Zeeshan Raza Sara Rogerson Åsa Kärnebro