Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu
Medtech
Foto: Photo by Piron Guillaume on Unsplash

Sjukvårds Beställarnätverk Innovationsupphandling

Inom ramen för Medtech4health Nationella utvecklingsprojekt för Implementering, och dess delaktivitet Innovationsupphandling, har en arbetsgrupp med bakgrund från regioner, forskningsinstitut, medicintekniska företag och innovationsbolag gemensamt tagit fram verktyg i syfte att undanröja hinder och bättre tillrättalägga för innovationsupphandling.

För att öka antalet implementerade medicintekniska innovationer och därmed bättre kunna möta den ofta komplexa behovsbilden inom vård och omsorg, behövs förbättrade upphandlingsprocesser, beställarkompetens och upphandlingsstöd för företag.  

En framgångsrik innovationsupphandling kräver en genomgripande förståelse hos beställare, och även gärna leverantör, för verksamhetens behov - både dagens och framtidens.

Nätverket arbetar bottom-up där organisationer inom nätverket turas om att vara värd för möten, som kan hållas fysiskt eller virtuellt, där RISE kan ge administrativt stöd vid behov. Programmet varierar utifrån de behov och erfarenheter nätverket har att dela med sig av. Ambitionen är att träffas varje kvartal. Till exempel genom att delta kommer du att få möjlighet att höra från andra beställare att: 

- Skapa rätt omfattning och beskrivning av utmaningen genom att definiera det behov och rotorsaker du vill lösa med hjälp av effektmätning och effektstyrning.
- Fördjupa dig i professionella dialoger med leverantörer och använda teknikskanning för att identifiera innovativa lösningar.
- Få insikt i hur man formulerar krav som tar hänsyn till både kliniska, tekniska, verksamhets- och patientspecifika behov samt säkerhetskrav.
- Förstå klausuler och granska avtal för att säkra leveranser som verkligen uppfyller regionens krav.
- Utbyta erfarenheter om hur ni som beställare kan driva marknaden framåt och skapa bättre möjligheter för långsiktig utveckling inom hälso- och sjukvården.

Projektgruppen har sammanställt ett material med metoder och kunskap om innovationsupphandling för beställare på strategisk, taktisk och operativ nivå. Materialet innefattar även en leverantörsguide med stöd för hur man kan utveckla medicintekniska lösningar tillsammans med en beställare, samt navigera genom upphandlingsprocessen för att möjliggöra upphandling av innovation.

Material från projektet

Här hittar du leveransen presenterad i sin helhet. Materialet är strukturerat i olika segment som presenteras i worddokumentet som finns nedan. De olika delarna är även möjliga att ladda ned separat på medtecharena.se/innnovationsupphandling/.

Om NUP - Nationellt Utvecklingsprojekt för Implementering

I Medtech4healths nationella utvecklingsprojekt NUP Implementering ligger fokus främst på vårdens behov och de senare delarna i innovationsprocessen – implementering och patientnytta, evidens- och managementperspektivet samt hur idén tas emot av de som ska använda den.

Projektet har skapat ett antal verktyg för systematisk utvärdering och implementeringsstöd i syfte till att få fler lösningar att gro från idéer till implementerade nya verktyg / arbetssätt inom vård och omsorg.

2022 NUP Implementering Innovationsupphandling materialsammanställning

Sammanfattning

Projektnamn

Förkommersiell beställarnätverk

Status

Avslutat

Region

Region Skåne, Region Västerbotten

RISE roll i projektet

Projektledare / Koordinator

Projektstart

Varaktighet

1 år

Partner

Innovationsavdelningen Karolinska, Innovation Skåne, Region Västerbotten , Region Uppsala, Upphandlingsmyndigheten , Johnson & Johnson

Finansiärer

Medtech4Health - med stöd från Vinnova, Formas & Energimyndigheten

Projektets webbplats

Projektmedlemmar

Evenemang

Bidrar till FN:s hållbarhetsmål

3.Hälsa och välbefinnande
9.Hållbar industri, innovationer och infrastruktur
11.Hållbara städer och samhällen
Aslak Felin

Kontaktperson

Aslak Felin

Senior Projektledare

+46 10 516 54 42

Läs mer om Aslak

Kontakta Aslak
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.