Kontaktperson
Maria Hammarquist
Forsknings- och utvecklingsingenjör
Kontakta MariaGenom att implementera projektets koncept förväntas motorns livslängd förlängas med cirka 10 procent, användningen av återvunnet material öka med 20 procent och 10 procent energi sparas under motorns livslängd.
Detta projekt fokuserar på plastmaterialet inuti elmotorn och olika sätt att utforma plasterna så att de lättare kan lossna från motorns inre delar samt underlätta återvinning och reparation. Detta inkluderar att förbättra nuvarande härdplastsystem genom att utforma reversibla kemiska bindningar för kontrollerad vidhäftning och undersöka möjligheten att använda samma typ av plast för flera applikationer (polyolefiner). Genom att minska antalet olika typer av plast i systemet underlättas återvinning och produktionskostnaderna sänks.
I projektet kommer vi:
Identifiera möjliga kandidater och modifieringar som kan göras för att utveckla ett nytt plastmaterial som har möjlighet att svälla eller mjukna vid temperaturer under 250 °C och som kan frigöras med hjälp av ett stimulus, t.ex. ett lösningsmedel.
Utföra inledande tester av de elektriska egenskaperna hos det nya plastmaterialet genom att bestämma startspänningen vid partiell urladdning hos provtrådar av tvinnade par.
Identifiera och utför inledande tester för att utvärdera hållbarhet och demonterbarhet.
Utföra en kort analys av återvinningsprocessen i en framtida industriell miljö.
Circ-Plast
Pågående
Region Stockholm, Västra Götalandsregionen
koordinator, deltagare
6 månader
500 ksek
Borealis AB, Scania CV AB, Dahren Group, Chalmers University