Kontaktperson
Hanna Linden
Senior forskare
Kontakta HannaAtt förvandla använda produkter till "som nya" är inte bara hållbart – det kan också vara lönsamt. Följ med på Husqvarna Constructions utforskande resa mot en mer cirkulär affärsmodell.
– Vi har sett att det finns både ekonomiska och miljömässiga vinster med att återintroducera produkter på marknaden, säger Adam Björk, Sustainability Director på Husqvarna Construction.
Byggsektorn producerar 35 procent av allt avfall inom EU och står för mer än 20 procent av Sveriges koldioxidutsläpp, samtidigt som sektorn årligen omsätter drygt 1 100 miljarder kronor nationellt. Under år 2020 genererade Sverige 14,6 miljoner ton bygg- och rivningsavfall.
Samtidigt innehåller maskiner och utrustning värdefulla material och komponenter som ofta har lång återstående livslängd även när produkten som helhet inte längre används. Här finns en möjlighet som allt fler tillverkare börjar uppmärksamma - återtillverkning
– Data visar att återtillverkning av tekniska komponenter kan minska klimatpåverkan avsevärt jämfört med nytillverkning. För vissa komponenter innebär det en besparing på 8 000 kg CO₂ per del. Även mindre delar visar tydliga klimatvinster, både per kilo och per färdig del. Återanvändning av befintligt material och reducerad energiförbrukning i produktionsledet är avgörande faktorer bakom dessa resultat, säger Hanna Lindén, forskare och projektledare på RISE.
Husqvarna Construction, som är en del av Husqvarnagruppen och tillverkar professionell utrustning för byggindustrin, såsom kapmaskiner, borrsystem och rivningsrobotar, är ett av de företag som nu tar aktiva steg för att utforska återtillverkningens potential – trots att vägen inte alltid är utstakad.
För Husqvarna Construction är återtillverkning en central del av hållbarhetsstrategin Sustainovate, där cirkularitet är en av tre grundpelare. Genom att reparera och återtillverka använda produkter kan resursförbrukningen minska, och värdefullt material återföras till flödet. Men det krävs både insikt och samverkan för att ta stegen från idé till genomförande – något som ett gemensamt projekt lett av bland annat RISE har hjälpt till med.
– Projektet har definitivt påverkat vår syn på återtillverkning positivt. Vi har sett att det finns både ekonomiska och miljömässiga vinster med att återintroducera produkter på marknaden. Det har också varit inspirerande att ta del av insikter från andra företag och forskare i projektet, säger Adam Björk, Sustainability Director på Husqvarna Construction.
Företaget har en bred produktportfölj och verkar inom många olika maskinsegment, vilket gör att återtillverkningen blir komplex. Återtillverkningsprocessen handlar bland annat om kunskapsuppbyggnad, standardisering och dokumentation – men också om praktiska faktorer som kvalitetssäkring av material, omställning av processer och att få till fungerande *reverse logistics* (retursystem), alltså flöden som gör det möjligt att ta tillbaka och återvinna material.
Vi har bara börjat vår resa inom återtillverkning, men vi ser tydligt att det finns stor potential – både för klimatet och för affären.
Husqvarna Constructions erfarenheter ger värdefulla insikter för andra företag som överväger återtillverkning som en väg mot mer cirkulära affärsmodeller. Enligt Hanna Lindén, forskare på RISE, finns några viktiga aspekter att tänka på:
I en workshop under projektet fick deltagarna möjlighet att arbeta praktiskt med demontering av produkter tillsammans med forskare och andra företag. Det blev en viktig pusselbit förklarar Adam Björk:
– Att arbeta tillsammans på det sättet var mycket värdefullt. Vi kunde dela erfarenheter, hitta gemensamma utmaningar och diskutera möjliga lösningar. Det skapade både nya perspektiv och konkreta idéer.
Husqvarna Construction ser flera områden som centrala för att återtillverkning ska bli både mer lönsamt och genomförbart. Bland annat pekar de på behovet av:
– Vi tror att återtillverkning kommer att bli viktigare för oss och många andra tillverkningsföretag framöver, både affärsstrategiskt och för att uppfylla marknadsbehov och kundförväntningar. Vi tar nu lärdom av de erfarenheter vi fått av aktiviteter som gjorts inom återtillverkning för att ytterligare anpassa både produktdesign och processer till att i högre grad driva mot ökad materialeffektivitet, förklarar Adam Björk.
Samtidigt fortsätter företaget att utforska och implementera cirkulära affärsmodeller, exempelvis när det gäller batterier. Fokus ligger nu på att skala upp aktiviteterna inom återtillverkning, öka kunskap och kompetens samt bredda erbjudandet.
– Vi har bara börjat vår resa inom återtillverkning, men vi ser tydligt att det finns stor potential – både för klimatet och för affären, avslutar Adam Björk.
Återtillverkning innebär att en använd produkt återställs till minst samma prestanda och kvalitet som en ny motsvarande produkt. Det skiljer sig från renovering eller reparation genom att processen är mer omfattande och systematisk:
I vissa fall sätts produkten ihop igen i sin ursprungliga form, men återtillverkade komponenter kan även användas i andra produkter.
Återtillverkning är en resurssnål och tekniskt avancerad metod med stor potential att minska klimatpåverkan och materialförbrukning – särskilt inom branscher med komplex och materialintensiv utrustning.