Terje Andersson
Projektledare
Kontakta TerjeSom hållbarhetscoach på RISE träffar jag företag som vill komma igång eller utveckla sitt hållbarhetsarbete. Att vi måste börja göra saker på andra sätt för att vår planet ska må bra är de flesta överens om. Men hållbarhetsarbetet i företagen syftar till mer. Det ska även skapa affärsnytta, kundvärden, bygga varumärket och stärka konkurrenskraften.
Många av de företag jag träffar har gemensamma frågeställningar. Var ska vi börja? Vilka krav kommer våra kunder ställa på oss i framtiden? Vad betyder alla olika reglar som kommer framöver? Nedan delar jag med mig av mina tankar kring några av dessa frågor.
Det viktigaste är att börja göra. För när vi börjar göra, börjar vi att lära. Ju mer vi lär oss desto större utmaningar kan vi ta oss an. Ingen är expert på ett nytt område från början. Det är en resa där vi lär oss mer och mer allt eftersom vi jobbar med det. Börja prata om hållbarhet och identifiera det som ni redan gjort, kanske utifrån ett annat syfte, men som skapar hållbarhetsvärde på ett eller annat sätt. Jag lovar att det finns flera exempel på det!
Ett annat tips är att börja mäta saker som materielmängder, spill, avfallsmängder/fraktion energiförbrukning, transporter m.m. Ju mer data du har desto bättre. Denna data kommer att behövas för framtida hållberhetsredovisning.
Det är också bra att lyssna på sina kunder och vad de efterfrågar. Där får ni förväntningarna på vad de behöver av er utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Genom denna dialog stärker ni er relation och affärer bygger ju på bra relationer. Utifrån denna dialog behöver ni prata med era underleverantörer så de kan leverera det ni behöver för att uppfylla era kunders behov. Omställningen till ökad hållbarhet sker inte på företagsnivå utan i hela värdekedjan, alla behöver bidra med sina delar. Det är också ett sätt att lära av varandra och öka både kunskap och öka takten i omställningen på ett resurseffektivt sätt.
Det kommer många nya regler från EU inom hållbarhetsområdet som sedan ska implementeras i svensk lagstiftning. Hur man som företag påverkas beror på hur stort företaget är men också i vilken bransch man verkar. Det som kommer påverka många är det nya CSRD som står för Corporate Sustianability Reporting Directive och omfattar hållbarhetsredovisning. Det finns en del nya delar i detta som man behöver ha koll på och det räcker inte att vara ISO 14001 certifierad. Det kommer även nya regler för digitala produktpass (ESPR och Ekodesigndirektivet) där vissa produkter ska märkas på något digitalt sätt med information om vilken hållbarhetspåverkan produkten har. Detta är ett sätt för att skapa spårbarhet men också ska ge konsumenten möjlighet att välja ett mer hållbart alternativ när man handlar.
Även om man själv inte formellt omfattas av de nya reglerna räcker det att någon av dina kunder gör det. De ska då redovisa sin hållbarhetspåverkan i hela sin värdekedja och är då ditt företag en del av den kommer ni att påverkas. Detta ställer naturligtvis nya krav men är samtidigt en möjlighet att bygga relationer med sina kunder. Hur kan ni vara en del av lösningen för era kunders hållbarhetsutmaningar? Genom att skapa hållbarhetsvärde för era kunder stärker ni ert kunderbjudande och bidrar till omställningen i den värdekedja ni verkar inom. Jag brukar kalla det för det fjärde benet i kunderbjudandet. Alla har pris, leveransvillkor och kvalitet i sina kunderbjudanden. Det fjärde benet är vilka hållbarhetsvärden ert erbjudande har och som kan vara unika för just er.
Det är också viktigt att bidra positivt till en hållbar omställning för att vara attraktiv arbetsgivare och kunna locka nya medarbetare till företaget. Allt fler anser att detta är en viktig del av var man vill jobba. Ha gärna också koll på om det sker en teknisk utveckling i branschen som förändrar förutsättningarna. En sådan är naturligtvis utvecklingen av elbilar där ett företag gick först och utmanade de traditionella bilföretagen som sedan tvingades att anpassa sig till den nya utvecklingen.
De nya kraven på ökad hållbarhet kan upplevas som jobbiga men kan samtidigt vara den största möjligheten att utveckla sin verksamhet och affär sedan internet lanserades!