Peter har arbetat med forskning och utveckling inom interaktionsdesign och relaterade områden sedan 1997, på Göteborgs universitet, Chalmers, Viktoriainstitutet och RISE. Hans forskningsintressen handlar om innovation och att utforska och förstå nya möjligheter med ny teknik, från tekniska såväl som sociala, organisatoriska som användarcentrerade perspektiv. Han var medgrundare till mastersprogrammet i interaktionsdesignprogrammet på Chalmers 2001, där han fortfarande undervisar. Han har medverkat i ett flertal nationella och internationella forskningsprojekt kopplat till innovation, teknikutveckling och design, t.ex. Smart-Its (FP5), IperG (FP6), TA2 (FP7), Experimedia (FP7), Tribe (H2020), KOL-projektet (Vinnova UDI), Neurogames (Vinnova UDI), Makerskola (Vinnova skolutveckling) Agenda Game (Vinnova), Agenda för framtidens Sport (Vinnova). Han har medverkat vid eller organiserat ett stort antal vetenskapliga konferenser och workshops, t.ex CHI, CSCW, UbiComp, Pervasive. Sedan 2008 är han chef för RISE Interactive i Göteborg.
Expert på designmetoder, med särskilt fokus på interaktionsdesign, användarcentrerad design, gamification och motivation samt feedback och visualisering. Har forskat kring interaktionsdesign och IoT sedan mer än 15 år, bl.a inom sensorbaserad interaktion, wearables, smart textiles, sportteknik, spel, ehälsa, användarcentrerad design, stöd för funktionsnedsättningar, etc. Är engagerad med att driva och utveckla RISE innovationsarbete.
Fråga mig om
Fråga mig om