Kontaktperson
Jenny Lööf
Projektledare
Kontakta JennyBesöksnäring 2.0 drivs som ett pilotprojekt där vi, tillsammans med tre olika besöksmål, ett från varje region, utvecklar platsspecifika digitala prototyper som syftar till att stärka upplevelsen/berätta om platsen och dess historia. De tre besöksmålen består av: Østfold - Borgarsyssel, Dalsland – Edsleskog, Bohuslän – Vitlycke/Tanumshede.
Syftet med Besöksnäring 2.0 har varit att utforska hur man med hjälp av digital teknik kan bidra till att förhöja upplevelser av en plats. Under projektet har vi arbetat med de förutsättningar och behov som finns på de tre unika besöksmålen. Det har handlat om att förstå platsen och vad som är speciellt med den, men också vad den betyder för dem som bor och verkar där. I det arbetet har vi jobbat med att inkludera så många röster och perspektiv som möjligt.
I slutet av september 2023 besökte arbetsgruppen de tre piloterna i projektet. Vi började vår rundresa i Norge, där vi besökte Østfoldmuseene, Borgarsyssel Museum, i Sarpsborg och slutligen norra Europas (troligtvis) största enskilda hällristning Bjørnstadskipet. För de två svenska besöksmålen, Vitlycke museum och Edsleskogs kyrkoruin, hade vi redan en bestämd plats att utgå ifrån, därför planerade vi en workshop som vi kallade ”Berättelser om…” där vi bad deltagarna att dela med sig av en historia med koppling till platsen.
Under workshopparna har deltagarna arbetat i grupper för att producera material för att ge oss i arbetsgruppen en djupare förståelse, platsspecifik information, och idéer för vidare utveckling. Bland annat har deltagarna fått dela med sig av sina egna historier kopplade till platsen. Med upp till 16 deltagare vid en workshop så resulterar detta i en stor mängd material. För att inte förlora några detaljer filmades allt grupparbete, och alla samtal spelades in. Med hjälp av AI kunde vi sedan transkribera och sammanfatta allt material så att vi inte missade något samt fick en god överblick. Baserat på berättelserna kunde vi också använda oss av generativ AI som ett kreativt verktyg för att skapa bilder som kunde illustrera platserna och berättelserna om dem.
Projektet har sedan fortsatt med designsprints där varje plats har fått arbeta vidare med att fundera kring vad de vill berätta och hur, baserat på detta har vi sedan kunnat skapa prototyper som vi tillsammans kunnat testa och utvärdera på plats. I Østfold har fokus varit på en prototyp utvecklad med karta och quiz som grund, i syfte att hjälpa användaren att hitta intressanta turer som kombinerar flera resmål i ett tema. I Vitlycke har vi arbetat med en prototyp utvecklad med fokus på att synliggöra kulturarvet i Vitlycke och Världsarvet genom att göra platsspecifik information och upplevelser mer tillgängliga under besöket. I Edsleskog har vi arbetat med prototyper utvecklade i syfte att synliggöra kyrkan i olika format: dels en analog transparent skylt som i rätt perspektiv visar kyrkans plats och storlek, dels en AR-demonstration som visar kyrkan genom mobilen/surfplatta i verklig storlek. Utöver det har ett studentprojekt bidragit till att utveckla ytterligare en prototyp i Edsleskog som gestaltades genom en interaktiv app för barn - en mobilbaserad tipspromenad som uppmuntrar användaren att utforska och lära sig mer om Edsleskogs historia. Ytterligare ett studentprojekt har bidragit till att ta fram 3D-rekonstruktioner av Edsleskogs kyrka i verklig storlek med såväl insida som interiördetaljer i realistiska texturer baserade på ritningar och arkeologiska fynd. Dessa har sedan kunnat användas i AR-demonstrationen.
Projektet är fortfarande pågående och mer information och kontinuerliga uppdateringar hittas på projektets blogg - https://kulturruta.org/
Besöksnäring 2.0
Pågående
Västra Götalandsregionen, Utanför Sverige
forskning, facilitering, design, utveckling
3 år
2 miljoner
EU-programmet Interreg Sverige-Norge
Jacob Michelsen Fredrik Bergstrand Jenny Lööf Fanny Lindh Peter Ljungstrand